През 2018 г. американците са похарчили 6,2 млрд. долара по време на Черния петък и 7,9 млрд. долара през Кибер понеделника. Това е съответно растеж на годишна база от 23,6% и 19,7%.

Освен това, Кибер понеделникът миналата година се оказва и най-големият ден за онлайн пазаруване в САЩ досега.

Тези цифри на пръв поглед звучат като добра новина за търговците на дребно, но така ли е наистина? Не и според анализа на Quartz.

Всъщност уикендът, включващ Деня на благодарността, се е превърнал във време, в което търговците на дребно се отнасят с "най-лошите" си клиенти като с кралски особи.

За търговците, които са достатъчно смели да застанат срещу статуквото има начини да погледнат към Черния петък под различен ъгъл, за да минимизират щетите от него или поне да го превърнат в наистина ценна възможност за подобряване на взаимоотношенията с клиентите - различна от това просто да правят големи отстъпки.

Като за начало обаче те трябва да разберат какъв е проблемът със сегашния модел на разпродажби.

Ето няколко начина, чрез които могат да преосмислят Черния петък и да посрещнат празниците със стратегия фокусирана върху клиента, което ще е по-ценно за бизнеса.

Стратегия № 1: Просто го пропуснете

Малък, но нарастващ брой търговци на дребно споделят, че Черният петък просто не си струва и че могат да спечелят повече, ако останат затворени, отколкото да удължат работните си часове и да намалят цените си.

Пример за това е REI - компания за спортна екипировка, която през 2014 г. не само затваря магазините си, но и спира онлайн поръчките си, като обявява Черния петък за фирмен празник и пуска служителите си в платен отпуск.

Така им дава възможност за почивка сред природата, вместо допълнителна работа по време на разпродажбите.

Освен това, кампанията съответства и с мисията на REI и по този начин компанията трупа точки за репутацията си, а в дългосрочен план засилва своята връзка с клиентите.

Тази година те използват Черния петък и за да стартират инициативата си, призоваваща своите членове "да действат" със своите повече от 80 събития за почистване на открито.

Стратегия №2: Поставете си ниски цели

Големите намаления на Черния петък обикновено привличат клиенти, носещи ниска стойност.

Търговците на дребно могат да решат, че е най-добре бизнес планът им да върви с останалите и да ухажва този сегмент по време на Черния петък.

Това е добър план, стига да променят поведението си впоследствие. Целта тук е да не се изграждат връзки с клиентите, защото вероятно това няма да е успешно. Хората, пазаруващи на този ден знаят точно какво искат да купят и колко са готови да платят, преди дори да влязат в магазина ви.

Правилният подход е да предлагате отстъпки, които не са прекалени.

Добре е да се разгледат числата и да се помисли какво има смисъл, като се има предвид фактът, че за повечето от клиентите не си струва дългосрочната инвестиция, защото едва ли ще се върнат догодина.

Примерът тук е с Nordstrom - компания за дрехи, обувки, бижута и козметика. Усилията ѝ са насочени към това да има различен подход за различните си клиенти всеки ден.

Нейният аутлет е насочен към сегмента, носещ ниска стойност, който е привлечен от изгодните сделки, а не от силната си връзка с бранда. Така Nordstrom сегментира клиентите, като им предлага оферти, без да прекалява и не инвестира прекалено много в отношенията си с тях.

Стратегия №3: Поставете си високи цели

Ресурсите, които ще вложите в това събитие могат да бъдат инвестирани в пазаруващите, които носят висока стойност на компанията и за които е вероятно да изберат бранда заради лоялност или предпочитание към него.

Пример е отново водещ магазин на Nordstrom в Ню Йорк, който има за приоритет изграждането на дългосрочни отношения с клиенти, носещи висока стойност чрез различни преживявания и услуги, а не чрез незабавни покупки.

Търговците на дребно могат да вземат пример от този подход и да приоритизират изграждането на взаимоотношения с този тип клиенти. Възможност за това е VIP пазаруването, което да е само за най-ценните за компанията хора.

Също могат да предоставят допълнителни услуги и дейности. Като цяло търговците на дребно трябва да насочат най-добрите си активи и усилия към най-важните си клиенти, а не за тези, носещи ниска стойност.

Най-важното е, че те не трябва да се чувстват принудени да имат разпродажби по време на Черния петък, само защото конкурентите им го правят. Добре е първо да помислят за най-добрите си клиенти и да използват повода, за да ги възнаградят и укрепят връзките си с тях.

В дългосрочен план именно този начин на мислене ще помогне на търговците да останат "на черно" - много по-ефективно от краткосрочните промоции, насочен към сегмента, носещ по-малка стойност на компанията.