Наистина три от жертвите от наводнението в Царево са загинали върху мост, който е ремонтиран наскоро.

Едната причина е голямата приливна вълна, другата причина – безобразната сеч. Странджа-Сакар е поле на дървената мафия, там се сече безобразно, изчезва дървесината. Третата причина е корупцията – сухи дерета се превръщат в строителни площадки. Някой някъде разписва и някой се облагодетелства. Това заяви пред NOVA NEWS бившият регионален министър Гроздан Караджов.

Той обвини местната власт и каза, че в България има локализирани над 360 места, където има трудна, бавна водопроводимост. „Министърът на околната среда и водите ги е локализирал. На тези места не би трябвало да се издават строителни разрешения”, каза Караджов.

Запитан защо от 7 подобни участъка в Царево само за един е имало пари за обезопасяване, той каза, че не е запознат.

„Ако е трябвало с парите да се направят тези зони по-пропускливи, то там е трябвало да се насочат парите. Тук трябва да поработи прокуратурата, следствието, да се разбере защо четирима българи загубиха живота си при това наводнение”, каза бившият регионален министър.

За обрушените стени от наводнението на местните язовири, той каза, че са издържали, но в противен случай ситуацията е щяла да бъде като цунами и припомни случая в Кнежа и в Цар Калоян, където язовирните стени не издържаха.

„Когато има опасност да се скъса язовирна стена, правилото е веднага да се ремонтира”, уточни Караджов и каза, че за това условие досега не е било казано ясно в нормативната уредба.

„Аварийно състояние за язовирите, не е аварийно състояние за пътищата. Трябва да запишем, че когато в един язовир се установи пропукване, трябва да се прави по много по-бърза процедура по Закона за обществени поръчки. Важно е да спазим ЗОП, но по-важно е да запазим живота на хората”, обясни Караджов.

В коментар на репликата на премиера Денков, че трябва да престане всякакво обжалване на обществените процедури и на инхаус процедурите и оздравяване през парламента, Караджов обясни, че това означава узаконяване на завареното положение на инхаус процедурите за пътищата. „Те непременно не са незаконни, защото процедурата тогава не е била толкова прецизна, колкото сега я направихме”, каза той.

Караджов обясни, че със своя заповед шефът на АПИ е забранил да се извършва каквато и да е поддръжка на пътищата с изключение на изнасяне на ламарини, когато стане катастрофа или свлачище.

„Това е абдикация от задълженията, не знам как органите не са се сезирали. Това значи да изложиш живота и здравето на всички. В случая „Своге” загинаха 20 души, защото един малък участък от пътя на остър вираж, беше оставен неподдържан, беше се излъскал като стъкло.

Колко години се водят дела, да, има и шофьорска грешка, но за катастрофата е допринесла и неподдържаната пътна инфраструктура”, заяви бившият регионален министър.

Той обясни, че пътната поддръжка за предстоящия зимен сезон ще стане с подпис на министъра и определени фирми без това да минава през Закона за обществените поръчки.

„В такава каша никой не ни беше поставял. В тази каша ни забъркаха сегашните управляващи – имаше пуснати процедури, отмениха ги и според Закона за обществените поръчки забранява два еднакви конкурса по едно и също време”, обясни ситуацията бившият регионален министър Гроздан Караджов.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук