Колко пари пръснаха партиите в предизборната битка? ТАБЛИЦИ
Според изборното законодателство тарифите на медиите "…не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания"
Анализ на Института за развитие на публичната среда показва, че в първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Разходите за медии на четири от формациите представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
От Института отбелязват, че средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании. Така например за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76%.
От института припомнят, че в настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции.
Ресурс
Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.
"Колко ресурси за реклама ще отделят формациите само шест месеца след поредните парламентарни избори? Публикуват ли медиите договорите с кандидатите и обявяват ли се сумите за политическа агитация?
На тези и други въпроси ще потърсят отговор в традиционния за ИРПС мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. В него са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции", посочват от Института за развитие на публичната среда.
Реклама
Според изборното законодателство тарифите на медиите "…не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания".
Освен това цените и условията за отразяване трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от политическите субекти преди съответното излъчване или публикуване.
В първите десет дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв. без ДДС.
От института посочват, че в случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са причислявани към водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма.
Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. Без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите "Продължаваме Промяната" - "Демократична България" с 93 630 лв., "Възраждане" с 92 703 лв. и "БСП за България" с 91 386 лв.
Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
1 Коментара: