Кунева: България е рискова страна, затова да работи
Необходимо е да се концентрираме върху тези недостатъци, защото през следващата година ще има финансиране от кохезионния фонд на ЕК заради финансовата криза, което ще възлиза на 6 млрд. евро. България бързо трябва да си настрои приоритетите, за да се възползва от кризата, посъветва още Кунева. Според нея добрите резултати няма да закъснеят, ако постоянстваме и достигнем нивото, приемливо и за България, и за ЕК. Според нея е нужно пълна прозрачност на обществените поръчки по проектите, контрол на финансирането и бързо приключване в съда на отделните случаи, като са необходими и осъдителни присъди, категорична беше Кунева.
В тази връзка тя посочи и проблемите на потребителите, които има в страната ни. Най-честите оплаквания са в областта на услугите, електроенергията и парното. България често поставя ЕК в абсурдна ситуация. Има решения, които са добри и са в полза на потребителите, както премахването на отчитането на тока на три месеца, но то не се изпълнява. Топката е в публичните власти, коментира комисарят за защита на потребителите в ЕС. Тя посочи, че у нас не се правят изследвания за нагласите на потребителите, как той се чувства на пазара, което по-думите й е много по-силен индикатор за състоянието на пазара, отколкото бизнеса.
Според проучване на ЕК относно повишаването на доверието на потребителите към пазара половината от европейците казват, че имат доверие, като в Холандия този процент е 79. България е на най-ниското ниво – само 13% смятат, че съществуващите мерки за защита им осигуряват сигурност. А мерките са едни и същи за целия ЕС, посочи Кунева. В България е най-нисък процентът и на хората, които си търсят правата /само 2%, срещу 34% в Швеция. Причината е, че у нас липсва доверие в публичния сектор, няма организация, която българите да припознават, че ще им защити правата при нарушения, липсва доверие в пазара и съдебната система, обясни резултатите еврокомисарят.
Относно възможностите за промяна на доставчика при различни услуги 28% от европейците са се възползвали от това. В България е само 9%, като при смяната хората не отчитат по-добро качество на услугата и по-ниски цени.
Относно безопасността на стоките един от двама европейци го определят като значим фактор при покупката на стока. В България този процент е 26. Страната ни е на последно място и при възползването на трансгранични услуги като закупуването на самолетни билети от друга европейска страна – само 6%.
Искам да видя пазара чист, заяви в коментар на данните Кунева. Тя беше категорична, че в условия на криза изследванията на нагласите на потребителите е ценен източник на информация как функционира пазарът и къде има нередности. Тя беше категорична, че са необходими огромни усилия в тази насока. Петя Шекерлетова, БЛИЦ
Последвайте ни
0 Коментара: