Разговор между Николина Ангелкова, министър на туризма, и Илиана Беновска за предаването „Беновска пита“ по „Канал 3“ и „Радио К2“, записан на 27 юли в Бургас и  излъчен на 28 юли 2019 година.
 
Илиана Беновска: Добър ден, уважаеми зрители на Канал 3 и слушатели на Радио К2. Намираме се в град Бургас, на родното Черноморие на Морската градина. Поканила съм министъра на туризма г-жа Николина Ангелкова да поговорим малко за хубавите страни на българския туризъм, на българското Черноморие, на българската природа и планини и малко да я покритикувам и за лошите страни. Я, да видим сега тя дошла ли е. Добър ден, г-жо Ангелкова.
Николина Ангелкова: Добър ден! Много се радвам да Ви видя тук в прекрасния град Бургас, в Морската градина в това хубаво време, идеален сезон за почивка, за ваканция, за море, да се насладим на това, което виждаме.

Илиана Беновска: Така да бъде. Мисля си, ние сме от един ден тук, не бях наблюдавала така отблизо българинът, който идва веднъж в годината на море. Направи ми впечатление, че в по-малките курорти, където съжителства градски или селски бит и съответно морски туризъм, сякаш плажуващите, ако не са в големи хотели, извървяват доста голям път до крайбрежието. Ще кажете „това е дребнаво“, но всъщност има значение. Забелязали ли сте подобно нещо?
Николина Ангелкова: Плажовете са много различни по българското Черноморие и именно затова това с прехвърлянето им към Министерството на туризма през 2016 година ние стартирахме дискусия за тяхното групиране в зависимост от това дали се намират в национални курорти, дали се намират в големи градове, както тук градските плажове в Бургас, дали се намират в малки селища. Всички са много различни по своите характеристики и зависи също така и къде се намират и съответно туристите, които ги посещават. Този дебат, който водим, той продължава и със сигурност е основна част от ключовия такъв, който сме стартирали за цялостното развитие на българското Черноморие във всичките му аспекти, защото Стратегията за устойчиво развитие на туризма до 2030, която миналата година приехме заедно с плана за действие към нея, със сигурност поставя основен акцент за действие именно върху българското Черноморие, защото летния ни туристически продукт е основен.

Илиана Беновска: Искам сега да Ви помоля и Таси оператора да помоля да погледнем плажа на Бургас. Какво виждаме – сравнително чисто е морето, поне така изглежда.
Николина Ангелкова: Точно така.

Илиана Беновска: Празен ли е този плаж или е пълен?
Николина Ангелкова: Вижте, аз виждам в тази му част, в далечната, изключително много хора, тук, разбира се, в тази му част има по-малко, но в крайна сметка плажовете затова са различни и разнообразни и имат 50% задължителна свободна зона, така че всеки, който иска да плажува със собствени плажни принадлежности, да го направи. Има и съответно чадъри и жезлонги, така че виждам, че има хора, разбира се, дали са много или малко в момента няма как точно да коментирам, защото също така сме в следобедно време. Хората идват в различно време на плаж. Надявам се наистина сезонът да бъде с по-малък спад и съобразно това, което сме очаквали от началото на годината.

Илиана Беновска: Вчера държатели на малки хотелчета като се разхождахме ни спираха и ни казваха: „Вие медиите сте виновни да компрометирате сезон 201, той не е лош, не е празен, всичко е наред.“ Къде е истината?
Николина Ангелкова: Вижте, мен много ме е яд от тази негативна кампания, която се изсипа върху българския туризъм и винаги съм казвала, че имиджът на българския туризъм зависи от всички нас. Зависи от нас като представители на правителството, от местните власти, от бизнеса, от медиите, от неправителствения сектор, от всеки един български гражданин. Ние формираме имиджа на българския туризъм. Никога не сме крили, че има проблем. Винаги ще има, но в крайна сметка е много важно незабавно да се намира решение, да сядаме да дискутираме. Няма как едно нещо да се хареса на всички. Със сигурност е важно да има дебат и да се намери балансът. Но единични примери, които съществуват в целия свят, които съществуват в другите държави, когато ние изтъкваме само тях, това неизменно дава своето негативно отражение върху целия отрасъл.

Илиана Беновска: Защо се прокрадват, това появична теза ли е, неслучайно употребявам това определение, тезата е, че концесиите се раздавали на ваши хора срещу някакъв определен интерес.
Николина Ангелкова: Абсолютно съм против и категорично срещу такива манипулации и внушения, които се правят по отношение на концесионирането на морския плажове и по отношение като цяло на тяхното управление и изобщо на летния ни туризъм. Всъщност това, което се случи и вярвам, че това е подтекста и на Вашия въпрос, свързано в последните промени в Закона за концесиите.

Илиана Беновска: Да, точно това исках да попитам. Защо се наложи съвсем да ги вземете при вас?
Николина Ангелкова: Ама ние не си ги взимаме съвсем, нито са ни ги взели съвсем. Аз просто наистина искам да разбира този мит и тази легенда, защото Министерството на туризма винаги е представлявало държавата по отношение на концесионирането на морските плажове и по Закона за устройството на черноморското крайбрежие, и по Закона за концесиите. Това, което всъщност ние направихме, бе изцяло свързано с процедурата и със сроковете, защото по Закона за концесиите, където, повтарям, единствено концедент и представител на държавата по отношение на морските плажове бе единствено министъра на туризма, а в момента е Министерски съвет, съответно сроковете бяха приравнени със сроковете и процедурите като за летище, за пристанище. Вие смятате ли, че един плаж, например този градски плаж в Бургас, трябва да бъде приравнен с изискванията за летище? Това, което направихме, бе свързано съответно с процедурите и сроковете. Защото по специалния ред, какъвто ред имат и подземните богатства и минералните води, защото са изключителна държавна собственост и обекта на самата концесия е доста по-специфичен предвид и сезонния характер, за нас е много важно самата подготовка и провеждането на процедурата да отнема между 4 и 6 месеца. И съответно обжалването след това няма как да го предвиждаме. Но по този начин ние можем да гарантираме една устойчивост, една предвидимост, прозрачност, гъвкавост във времето, което искат всички големи международни туроператори, които работят на пазар България.

Илиана Беновска: Добре, кажете си направо, защото това е модерна тема, напоследък и министър-председателя Борисов в качеството си на лидер на ПП ГЕРБ говореше за червени, сини лампички, създадоха Етична комисия. Подозренията са, че властимащите, които имат възможности се обогатяват от властта. Вие взимате ли някакви проценти от това, че давате плажове на концесии?
Николина Ангелкова: Абсурд. Дори не смея да си помисля такова нещо, камо ли да го изричам и да го коментираме. Абсурд.

Илиана Беновска: Това беше важно да го заявите. Вярвам и, че го казвате с очи в камерата към зрителите. Тогава обаче изниква въпросът защо те си правят каквото си искат. Аз не съм много потопена в детайлите, но чух за шезлонги по 50-60 лева, шалтета или там както се наричат, които покриват шезлонгите, чадъри и тн. До кога с този мухльобароков, извинете ме за определението, подход на плажа?
Николина Ангелкова: Абсолютно съм съгласна с това, което Вие коментирате и съм против такова отношение както на самите концесионери, така и на техния персонал и тези, които реално срещат туристите на плажа. Ние ако искаме да имаме качествен туристически продукт, ако искаме да посрещаме достатъчно много туристи, това зависи изключително много от качеството на услугата, която предлагаме. Със сигурност Министерството на туризма в една свободна пазарна икономика няма как да влияе в процеса на определяне на цените. Търсенето и предлагането определя ценовата политика навсякъде. Това, което ние сме направили да имаме някаква база и контрол по отношение на цените за плажни принадлежности е свързано с методиката, която приехме преди 3 години, където 40% от тежестта при избора на концесионер се пада на това дали бъдещия концесионер предлага по-евтини цени на плажни принадлежности.

Илиана Беновска: А как ги атестирате годни ли са не само икономически, но и креативно да направят естетически тези плажове, а същевременно и морално, ако не звучи много заплашително да е морално?

Николина Ангелкова: В закона ясно са описани критериите, на които трябва да отговаря всеки един кандидат за концесионер.
Илиана Беновска: Плажуващите не са ги чели, кажете ги.

Николина Ангелкова: Ние следим за стриктното им спазване. Както това, че всеки един кандидат трябва да е спазил всички изисквания да търговския закон, да има необходимите средства, да е предложил 20% инвестиции, това е задължително условие също във формулата.

Илиана Беновска: Той ги е предложил, но дали ги е извършил?
Николина Ангелкова: Това се контролира всяка една година и това е основание за прекратяване на договора.

Илиана Беновска: Но след като изтече годината
Николина Ангелкова: След като изтече сезонът.

Илиана Беновска: Тоест той през сезона може да си прави каквото си иска или да не прави това, което трябва, но вие не можете да го отстраните до края на сезона.

Николина Ангелкова: Ние можем да налагаме доста сериозни неустойки както правим.
Илиана Беновска: Кой е таванът до момента? Не се вкарвайте в детайли, но кой е таванът?

Николина Ангелкова: Миналата седмица наложихме една неустойка от 95 хиляди лева.
Илиана Беновска: За?
Николина Ангелкова: За нарушения, свързани с неизпълнение на договора – нямаше осигурени спасители, медицинско обслужване.

Илиана Беновска: Тя е обжалваема на колко инстанции? На 3?
Николина Ангелкова: Заведението, което се намираше на плажа беше надвипило своята квадратура, така че общия сбор на неустойката, която наложихме беше 95 хиляди точно преди 1 седмица.

Илиана Беновска: Обжалваема на 3 инстанции ли е?
Николина Ангелкова: Да, ако има някакви претенции може да обжалва.

Илиана Беновска: Имате ли предварително право на изпълнение на запор или нещо друго, за да се обезпечите?
Николина Ангелкова: Имаме банкова гаранция, която да гарантира това обезпечение. И съответно едно от основните условия за участие след това на даден концесионер в процедурите е да няма публични задължения и съответно да има платени всички неустойки, глоби и тн. към нас като ресорно министерство.

Илиана Беновска: Добре, Вие сте човек, колкото и да сте така млада и крехка, с много дълъг опит в управлението. Били сте и на позиции в регионалното развитие и в транспорта, в туризма имате стаж като министър и като заместник-министър, къде е границата между фантазията и деловитостта, ако мога така да кажа, в областта на туризма? Критикуваха Ви по едно време, че ходите на червения килим, че правите реклама, която сякаш не беше одобрена от всички традиционно мислещи българи.
Николина Ангелкова: По отношение на туризма е изключително важно какво си поставяме ние като цел, каква дестинация искаме България да бъде и как България да бъде представена пред света.

Илиана Беновска: Е, каква е нашата цел?
Николина Ангелкова: Нашата цел е да превърнем България в целогодишна туристическа дестинация, защото Вие виждате, имаме прекрасно море, прекрасни плажове, имаме страхотни зимни курорти, много богато културно-историческо наследство, балнео-СПА, прекрасни планини, възможности за еко туризъм, вино и кулинария, всичко. Много е важно как ние представяме това, което имаме чрез нашата реклама. Затова и миналата седмица проведохме Националния съвет по туризъм и го въведохме това като традиция година по-рано да приемаме програмата за национална туристическа реклама, защото в сектора се работи така – една, две години напред.

Илиана Беновска: Какво е новото в сектора за догодина?
Николина Ангелкова: Това, което е новото за догодина е свързано с възможностите да рекламираме през организирания туризъм крилата на сезона – от май месец, юни, септември, за да насърчим повече интереса и на организираните екскурзии с чартърни полети с големи туроператори, така че да направим България много по-предпочитана и достъпна.

Илиана Беновска: А защо се отказахте да пишете благодарствени писма на посетилите ни турити?
Николина Ангелкова: Ние не сме се отказали.

Илиана Беновска: Не сте ли?
Николина Ангелкова: Не, не сме се отказали.
Илиана Беновска: Правите ли го още?
Николина Ангелкова: Разбира се, че го правим.

Илиана Беновска: Защо аз не получавам благодарствено писмо. Миналаа година бях на българското Черноморие?
Николина Ангелкова: Ами ще го получите. Винаги изразяваме нашата благодарност към всеки един, който е избрал българското Черноморие.

Илиана Беновска: Добре де, но успявате ли да обхванете всички?
Николина Ангелкова: Не съм сигурна дали успяваме да обхванем всички, но се стараем да обхванем максимално много хора, които са гласували доверието си към българския туризъм.

Илиана Беновска: Каква ще е новата визуална, да не кажа и звукова, защото може, понякога една песен или един слоган да изиграят огромна роля. Ние например в нашето предаване използваме като мото една мисъл на Бил Клинтън, с която той печели изборите. Има ли някой, който да ги измисли тези работи?
Николина Ангелкова: Имам екип, на който искам да благодаря, но разчитам най-вече и на вас медиите и на бранша. Знаете, че създадохме няколко съвета и Комуникационен съвет, и Съвет по законодателството.

Илиана Беновска: Да, но не е ли много бюрократично това? Къде е творчеството?
Николина Ангелкова: Творчеството зависи от участниците в съответния процес. Една от точките, които сме предвидили в Националната програма за реклама е свързана и с новата „криейтив“ концепция, която предстои да обявим, в която се надявам всички, които имат интерес към сектора да се включат и съответно да подпомогнат усилията на експертите и министерството да намерим най-балансираната и правилна концепция, свързана с нашия криейтив и представянето на България като туристическа дестинация.

Илиана Беновска: Кога ще представите новото за следващия сезон за морето и за очаквания вече, защото той е близо за вас, зимен сезон? Новото, което ще бъде привлекателното?
Николина Ангелкова: В момента работим, пак казва, по всичко, което сме начертали в Националната програма за туристическа програма и с надграждане на това, което имаме към кампанията „Аз обичам България“, също така много сме заложили на дигитализацията. Съответно се опитваме да бъдем максимално в крак с новите технологии, знаете, че Министерството на туризма е едно от първите и всъщност първата администрация, която въведе навсякъде електронни услуги, говорейки за административната тежест. Така че се опитваме да бъдем в крак с абсолютно всички тенденции по отношение на рекламата и по отношение на това какво да предложим, за да бъдем максимално иновативни и интересни.

Илиана Беновска: Можете ли да формулирате Вашата голяма политическа отговорност за стремежа въпреки всички нападки, гейтове, в това число и Вие бяхте подложена на къщи и Апартаментгейти. Министър-председателят е заложил всички усилия да се изкара целият мандат на ГЕРБ. Къде е Вашата политическа отговорност във Вашия бранш?
Николина Ангелкова: Изключително важно е, да, да изкараме целия мандат и да изпълним управленската програма и сектор „туризъм“ заема ключово място в нея. Бих искала и пред Вас да благодаря на премиера и на всички колеги, които подкрепят усилията, защото сектор „туризъм“ няма как да спечели и няма как да постигнем тези резултати, ако не сме заедно, ако не сме един отбор. И се надявам това, което сме заложили в нашата програма, а именно България да бъде целогодишна туристическа дестинация, да продължим да надграждаме това, което е постигнато към момента, да успеем да го изпълним в синхрон със всички други приоритети, които са свързани с икономиката, които неизменно засягат и сектор „туризъм“.

Илиана Беновска: Едно обръщение последно към нашите зрители и слушатели, така че да ги призовете да дойдат на българската територия на почивка на Черно море, българският туризъм, екотуризма, историческия туризъм.
Николина Ангелкова: България има много какво да предложи и аз съм сигурна, че всеки един, който е посетил нашата страна веднъж, ще се върне. България е прекрасна. Аз непрекъснато почивам, ако имам време на българското Черноморие, семейството ми неизменно е там, по планинските ни курорти непрекъснато обикалям цялата страна. Разговаряме с хората, виждаме прекрасните туристически атракции, които имаме, например един Лещен, дори в най-малките селца и градове в страната, която е прекрасна и затова вярвам, че всеки един, който посети България веднъж, ще се влюби и ще се върне втори път.

Илиана Беновска: А Вие можете ли да се превърнете лично в рекламно лице, например сега е модерно, не искам да Ви слагам в ролята на блогър, но да направите някои собствени пътувания, които ние медиите да отразим, да ни покажете, да ни разведете, Вие да бъдете гида?
Николина Ангелкова: Ние непрекъснато и всеки ден работим за българския туризъм.

Илиана Беновска: Не, говоря както ей сега се намираме тук на морето, да бяхме влезли, да бяхме поплували.
Николина Ангелкова: Всяка една идея бихме я обсъдили, всичко, което е в полза на българския туризъм, ще го направим, защото за мен е изключително важно да развиваме този сектор, а той зависи от усилията на всеки един от нас.

Илиана Беновска: Няколко последни думи за политика, не можем да не ги отминем. Как се чувствате Вие в ГЕРБ, озонирана ли е средата след като Цветанов по желание на министър-председателя и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов вече не е на ръководен пост?
Николина Ангелкова: Не смятам, че средата е озонирана. Аз се чувствам прекрасно. Искам да благодаря за доверието към мен от страна на премиера, на всички колеги. За нас е важно да работим. Работа, работа и пак работа. Това е мотото, което сме си поставили, за да изпълним управленската си програма, да изпълним целите, които сме заложили в името на това българските граждани да живеят добре.

Илиана Беновска: Някакви лични политически изисквания да сте си поставяли така, за да сте адекватни наистина на новите очаквания на избирателите, а и на самия Борисов към Вас, хората от ГЕРБ?
Николина Ангелкова: Още повече работа. Това е, което непрекъснато си поставям като изисквания – само работа, работа, срещи с хората, повече чуваемост и най-вече пак работа.

Илиана Беновска: Аз много Ви благодаря, позволете ми с лявата ръка да се ръкувам, защото дясната е заета с много неща. Искрено Ви благодаря за това интервю. Уважаеми зрители на Канал 3 и слушатели на Радио К2, това беше Николина Ангелкова, министър на туризма.