Парламентът прие Годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията /КРС/ за 2016 г. - "Анализ на пощенските услуги". Според доклада, в края на миналата година броят на участниците на пощенския пазар е 160, което представлява нарастване на показателя с 4 процента спрямо предходната.

Обемът на пощенския пазар възлиза на около 393 млн. лева и се формира от приходите, предоставени в пазарните сегменти на универсалната пощенска услуга и неуниверсалната пощенска услуга. Обемът е изчислен на база на получените данни от 73 процента от лицензираните и регистрирани оператори в страната.

Отбелязва се ръст на обема на пазара от 25 процента спрямо 2015 г. Общият брой пратки и услуги, предоставени през 2016 г., възлиза на 184 млн. броя, което представлява нарастване с около 5 процента спрямо 2015 г. При анализа в обхвата на неуниверсалните пощенски услуги са включени куриерски услуги до 35 кг, хибридна поща, пряка пощенска реклама и допълнителните услуги "наложен платеж" и "известие за доставка".

През миналата година приходите от куриерски услуги са в размер на 282 млн. лева, като в едногодишен период те нарастват с 31 процента. Общият брой приети, пренесени и доставени куриерски пратки е в размер на 48 млн. броя. Нарастването и на приходите, и на пратките през отчетния период показва подем на пазара на куриерски услуги, като основен двигател на бизнеса с електронна търговия. В доклада се посочва, че пазарният дял на "Български пощи" ЕАД бележи намаление от 3 процентни пункта спрямо 2015 г., като основни причини са намаленият обем /със 7 процента/ на реализираните универсални пощенски услуги, при относително запазване обема на приходите от неуниверсални пощенски услуги, както и значителния ръст на куриерските услуги, реализирани от конкурентните оператори.

От "БСП за България" поставиха въпроса защо "Български пощи" губят пазарен дял и отбелязаха, че това обикновено се дължи на мениджмънта. От ГЕРБ припомниха времето на тройната коалиция, когато се е дало възможност на пистата на държавното предприятие да влязат много частни фирми, без "Български пощи" да са подготвени за това. Заместник-председателят на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения Станислав Иванов /ГЕРБ/ поясни, че универсалните пощенски услуги не са свързани с електронната търговия. "Български пощи" в момента разработват план за намеса на пазара на електронни услуги, информира Иванов.