Росица Кирова, която мина в редиците на ГЕРБ, след като пи кафе с лидера на партията Бойко Борисов и бе прокудена от листата на "Има такъв народ" заради това, написа силен пост в личния си фейсбук профил.

Думите й за по повод случващото се с прохода "Петрохан" около инспекцията на служебния екоминистър Асен Личев. БЛИЦ припомня, че преди време тя бе бясна заради решение на служебния кабинет, свързано с тунела.

Ето какво написа сега Кирова (публикуваме думите й без редакторска намеса):

"Ударно се слагат табели в защита на птиците. Декор за министър. Всички държавни служители трябва да се притесняват в хор да не би гостът да се изложи пред населението..

Това не е сценарий на известна комедия.

Това е част от живота ни. Днес. Отново.

Трагикомедия, всъщност... 

До кога?

Докато разни чиновници си мислят, че ние гражданите сме тъпи, безмозъчни същества, на които просто им трябва репортаж.

За залъгалка.

Мястото е в подножието на Петрохан.

Министърът явно е прочел вече документите и е решил да обясни как след оттегленото му решение предстоят тежки и дълги процедури и колко е загрижен за птиците и хората..

Не е Стайнбек, но става... 

"За мишките и хората" също би звучало добре, но не се вписва в сценария. 

Той, министърът, щеше да е хубаво да чете преди да издава заповеди и да взема решения за спиране, но поне се поправи навреме. 

Птиците на Петрохан ще си получат днес табелките.

Нищо няма да се промени в местообитанията им.

Логично.

Но пък ще пише, че там е "Натура". 

За публиката ще има демонстрация на загриженост.

И отговорния чиновник ще се запознава с трасето на място. 

А аз още 5 минути ще се чудя да се лаская ли или да заплача ...

Защото ОВОСа още не е възложен.

И един министър е решил, че с отменената си заповед е взел инициативата от гражданите.

И че ги е приспал 

Уверявам го, греши! 

До края на този месец ще чакаме да се обучава, запознава, да слага табели и да мисли трябва или не и как точно...

Но ако до 1ви юли не е възложил изготвянето на ОВОС и ако смята да бави възлагането ще разбере, че табелите са хубаво нещо,  
но палатковия лагер на Петрохан е още по-хубаво, та дори и ефективно нещо... 

Ясно е, че за хората от региона новите табелки  нищо няма да променят... 

За птиците също. 

Промените от няколко години си правим сами.

"Въпреки" или "със" някой недоразбрал властимащ другар или господин.

А от добро възпитание до 1ви юли ние ще бъдем толерантни.

И търпеливи.

Без декор и сценки.

Тях оставяме на министъра, чиновниците и властта".

По-късно днес действително се разигра сценката, описана от Росица Кирова, в която служебният екоминистър обясняваше на журналисти колко зор ще има за прокопаването на тунела заради някакви защитени ливади и птичи местообитания, но все пак обеща щедро, явно заради масовото недоволство в Северозапада, предизвикано от туткането му с ОВОС, че тунел на всяка цена ще има.

Ето и репортажът на БНР по темата: 

Ситуацията с проектирането на тунел под прохода "Петрохан" обясни служебният министър на екологията Асен Личев. На място той запозна журналисти с проблема. Преди време Личев спря процедурата по оценка на въздействието на околната среда за "Прединвестиционното проучване за трасе по направление Монтана – София с тунел под "Петрохан", с възложител Агенция "Пътна инфраструктура".

Дни след това оттегли решението си. Изходът на тунела попада в две защитени зони, но това не е проблем. "Проблемът е, че новия път се слива с настоящия на околовръстното край Берковица в ливади с трайно предназначение", обясни Личев:


"Има колизия с Плана за управление на защитена зона Берковица за птиците, по отношение на това, че не може да се променя предназначението на имоти с трайно предназначение - ливади. За съжаление тази заповед от 2016 година е имала едномесечен срок за обжалване, никой не е обжалвал и тя сега влезе окончателно в сила и аз не мога да я отменя.

Единственото, което направих е че отмених решението си за прекратяване на преценката по ОВОС, а такова решение няма, процедурата е открита. И заедно с колегите от АПИ, които отделно ще ви кажат, ние ще намерим работещ вариант на всяка цена да има тунел под "Петрохон" с път до скоростния път Враца-Видин".

До края на юни ще има нов проект”, каза Ася Чипева, началник отдел "Инвестиционно проектирне" в АПИ:

"Проблемът е с Плана за управление на тези защитени територии, тъй като в Плана за управление е написана забрана да не се променя предназначението на имоти с начин на трайно ползване - ливади. Имаме готовност и преразглеждаме, така да се каже, обхвата на така наречения предпочитан от нас вариант за преминаване на трасето. Имаме възможност да внесем в министерството коригиран обхват, така че наистина да не се засягат тези ливади. По принцип не виждам някакъв проблем да има, имаме вариантни решения".