Етиен Леви и неговата болезнена честност винаги приковават вниманието! Той срутва митове с лекотата, с която пее, с която преподава на студентите си, а и, както видяхме сами – с която работи с популярни родни звезди. Като музикален педагог в шоуто „Като две капки вода”, Етиен показа за пореден път, че за него няма „мисия невъзможна”. И сътвори истински чудеса! Какво се крие зад тях обаче, разбираме първи единствено ние.

- Етиен, това е пореден сезон за теб в „Като две капки вода” и може да се каже, че там си си като вкъщи. Каква беше разликата в емоцията, в натовареността и всички екстремни моменти сега?
- Наистина се чувствам като риба във вода в този формат. Чувствам го много мой формат и сравнението ти е безкрайно точно – „като вкъщи”. Има една приятелска атмосфера, но поведението ми е такова, че все пак не забравям, че това не е моят дом! Има хора, които са го създали. И това главно е Маги Халваджиян, на когото безкрайно благодаря. Давам от себе си двойно, защото тези хора заслужават не 100, а 150 %. И го казвам чисто, без грам фалш и претрупаност на фразата. Никога не съм бил лицемер, нито слагач. Тези хора заслужават своето уважение, защото форматът е прекрасен, той зарежда хората с изключително позитивна енергия. И тук включвам гримьори, стилисти, хореографи, които правят и невъзможното реално. Рачето и Зузи пък (Димитър Рачков и Васил Василев-Зуека, бел. ред), водещите, са ненадминати, без тях шоуто няма да е същото. За мен двамата са на световно ниво! Да, това е четвърти подред сезон, огромна емоция, но и огромно натоварване – някак ми се иска, за краткото време, с което разполагаме, да дам максималното, което може да се даде. Ние нямаме пълната една седмица за подготовка, както си мислят зрителите, а половината, защото междувременно снимаме визитки, те имат спектакли, невероятен труд. Респектиран съм от всички тях, защото са имена!

- Как се чувстваше в кожата на Дана Интернешънъл?
- Направих нещо, на което много хора се учудиха. Гримираха ме някъде около 3 часа, за да ме докарат като нея. А аз си обръснах мустаците, които са моя запазена марка, заради този образ. Така, както преди години в първия сезон направих същото за образа на Монсерат Кабайе. Няма как Монсерат Кабайе или Дана Интернешънъл да бъдат с мустаци! 

Щях да приличам на Кончита Вурст (смее се) 

Екипът се изуми, но аз се пошегувах. Казвам им: „Нали знаете Етиен без мустаци какво е? – Етиен без мустаци е като жена с мустаци!” . Всички се смяха много. А като гледаха в началото снимката на Дана Интернешънъл въздъхваха с облекчение: „Слава Богу, на нос я докарваш”, а аз отвръщах – „Е, еврейският нос е ясен” (смее се). Аз обичам да се шегувам с тези работи, постоянно се самоиронизирам. Но знаеш ли, този формат носи някакво особено опиянение в себе си – мога да го сравня преди много години с онова очарование, което носят „Златният Орфей”, „Мелодия на годината” и филмът „Робинята Изаура”. Това бяха нещата, които се чакаха, и улиците опустяваха. Това правят и „Капките” сега.



- Почти всеки сезон някой пее болен на сцената, с редица проблеми – и сега ли беше така? 
- Така е, да. Имаше такива ситуации и сега, никак не беше лесно за самите изпълнители на моменти. Проблеми с гласа имаше Геро, както и Калин Врачански – и двамата бяха затрупани с постановки в театъра. Просто виждах, че имат невероятна мобилизация, за да могат да издържат на всичко това. Проблеми с гласа имаше и Прея – беше й паднал гласът, но тя до последно се държа изключително мъжки. Не се предаде нито пред вирус, нито пред натоварване. А Поли Генова, тя направо се разби! В един момент казваше: „Етиенче, това са непрекъснати телефони, репетиции, изисквания, „Евровизия”, миг свободен няма…”. А аз й отвръщах, че съм сигурен, че ще издържи всичко това, защото е голям боец! Ще ти издам нещо – когато Поли се върна от „Евровизия”, с Дони бяхме на кантар дали да не спрем нейното участие – и то вечерта, в която тя спечели най-много точки с имитацията на Маргарита Хранова. Имаше вариант тя да излезе и само да седи, без да пее, защото беше с подути гласни връзки – ако лекар я беше прегледал, щеше да й постави тотална забрана да пее. Но тя излезе и пя! Страхотен боец е и има манталитета на звезда. Беше поела ангажимент, беше подписала договор и това вътрешно я задължаваше да не се предава, дори и в момент, когато здравето й го изискваше. В крайна сметка това е глас – инструмент се чупи, къса се струна, а какво правим, когато има проблем с гласа?! И нещо друго ще ти кажа, което досега не съм си позволявал – вокалната педагогика не приема имитацията!

- Какво искаш да кажеш? Като вокален педагог ти помагаше на изпълнителите да правят точно това – да имитират…
- Така е, но самата наука го отхвърля като вариант. Вокалните педагози иначе обучаваме студентите основно да бъдат индивидуални, да изградят собствен стил. Имитацията не е приета, защото това е невероятно натоварване на гласовия апарат. Тук задачата обаче е имитация, и тези съвети се прескачат, пренебрегват се, в името на този търсен, краен ефект. А да не забравяме и че по времето, когато вървеше форматът, България беше залята от вируси – и тези хора не бяха изолирани от тях.


- Смяташ ли, че Джулия беше ощетена откъм оценки от шоуто? Тя пя невероятно на почти всичките си превъплъщения, стоеше добре и актьорски, и въпреки това получаваше малко точки…
- Джули в момента учи в НАТФИЗ – актьорско майсторство, но малко хора знаят, че като малка е пяла в „Бон-бон” и е прекрасна певица, с много хубава и модерна бленда. Дори и да е била ощетена, Джули беше много щастлива, защото форматът й даде много. Получи една добра закалка. Но в този ред на мисли, на мен лично ми е много мъчно за Орлин (Орлин Павлов, бел. ред). Той е един фантастичен изпълнител, падаха му се основно женски образи, но пък и той ги пресъздаде брилянтно. Като Николай Гяуров пък, беше невероятен! И тук имат пръст неговите родители – и двамата са оперни певци – няма как генът да не повлияе.

- Не мога да не те попитам за някои от реакциите у нас след конкурса “Евровизия”. Деян Неделчев написа в социалната мрежа, че според него Поли Генова не е заслужила да представя страната ни?! Ето и дословният коментар във фейсбук:

„ПО ПОВОД „ВЕЛИКАТА'' ПОЛИ ГЕНОВА И „КОМПЕТЕНТНИТЕ” СПЕЦИАЛИСТИ В БНТ! НЕ МОГА ДА РАЗБЕРА САМО ЕДНО НЕЩО ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ, ОК, ПОЛИ ГЕНОВА СПЕЧЕЛИЛА 4-О МЯСТО НА ЕВРОВИЗИЯ, ЧУДЕСНО, РАДВАМЕ СЕ, АЗ ПРОГНОЗИРАХ, ЧЕ ЩЕ СМЕ В ШЕСТИЦАТА, СТАНА ТАКА, НО СЕ ПИТАМ КОЙ АДЖЕБА Я ИЗБРА ТОЧНО НЕЯ, ОТ БНТ ТЯ ДА НИ ПРЕДСТАВЯ? ЗАЩО ТОЧНО ТЯ? ТЯ ЛИ Е НАЙ-КАДЪРНАТА И НАЙ-НАЙ? НЕ Е, НО КАКТО КАЗВА ЕДИН МОЙ ПОЗНАТ ЗА НЕЯ - Поли е хибридна певица измислена като гербер... Няма нищо свое, няма стил... имитира, нея я няма… ПОЛИ ГЕНОВА... изкуствен продукт, гади ми се като рибата толстолоб... създадена да яде водораслите от язовирите... ама става за ядене. ЧУХ, ЧЕ ДАНИ МИЛЕВ БИЛ КАЗАЛ, ЧЕ ТЯ ТРЯБВАЛО ДА НИ ПРЕДСТАВЯ, МА КОЙ Е ДАНИ МИЛЕВ, КАКЪВ Е ТОЙ И ЗАЩО БНТ ЩЕ СЛУША НЯКОЙ СИ ДАНИ МИЛЕВ? ОСТАВИ ТОВА, АМИ ПОЛИ ГЕНОВА ПОНЕЖЕ 2 ПЪТИ НИ ПРЕДСТАВЯЛА ЗАЯВИЛА, ЧЕ ДОГОДИНА ИСКАЛА ПАК ДА НИ ПРЕДСТАВЯЛА. МИ ОК, ДА НАПРАВИМ ДОЖИВОТ ПОЛИ ГЕНОВА САМО ТЯ ДА ПЕЕ В ЕВРОВИЗИЯТА, ЧЕ ТЯ Е НОМЕР 1. ТА КОЛКОТО И ПЪТИ ДА ИДЕ ТАМ ТЯ НИКОГА НЯМА ДА МОГА ДА Я ЗАОБИЧАМ И ХАРЕСАМ, А И ПОВЕЧЕТО ХОРА СЪЩО, ЗАЩОТО ТЯ ПРОСТО Е АНТИПАТИЧНА КАТО ЛЕСБИЙКА отвсякъде, а после крещят, че конкурса бил лесбо и гей мафия, ами такъв си е, ОТВСЯКЪДЕ ВИЖДАХ ГЕЙ ЗНАМЕНА, И КАКТО КАЗВАШЕ ЕДИН МОЙ ПОЗНАТ ЗА ПОЛИ ГЕНОВА - Генова като извънземен гей я бяха докарали, само гъза й дето не светеше, Ужасно беше този дърпел, дето беше облякла. ОБИЧАМ ГЕЙ И ЛЕСБО ХОРАТА, ТОЛЕРАНТЕН СЪМ КЪМ ТЯХ, ТЕ СА СУПЕР ГЕНИАЛНИ СА, ВЕЛИКИ СА, КРЕАТИВНИ СА, АМА ТОЧНО КАЗАНО ЗА ПОЛИТО, АБЕ ПАРОДИЯ, И ДОКАТО ИМА МОНОПОЛ НАД ЕВРОВИЗИЯ ЩЕ СИ ПРАЩАМЕ САМО ПОЛИ, А НЕ ТРЯБВА ДА Е ТАКА - ТРЯБВА ДА ИМА НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА ПЕСНИ, А НЕ МОНОПОЛ. ТОВА Е БЪЛГАРИЯ. ТРАГЕДИЯ И ТАКА ЩЕ БЪДЕ... ЖАЛКО, МНОГО ЖАЛКА БНТ! МОНОПОЛ! КОМУНИЗЪМ!”

- То и Господ не всеки приема, че съществува, нали така. Наричат го с какви ли не имена. А той е сила, а аз съм вярващ човек и ще си го наричам, както на мен ми е добре. Няма да позволя никой да ми промени вярата – не говоря за религия, а за вяра – първото нещо, което Всевишния е дал на човека, религиите са човешко изобретение. Как си обяснявам тази ситуация? Ние сме един много малък народ със страшно талантливи хора навсякъде. Но винаги има едни хора, които ще пречат, заради самото пречене, с едни глупави приказки. Защо била избрана Поли Генова?! Защо не бил прозрачен конкурсът?! Била обикновена певица, нищо особено. Искам към хора, които говорят по този начин, да изкажа моите най-искрени съболезнования, към посредствения им начин на мислене, по-точно към манталитета им! 

За мен този човек е дотук! 

Учуден съм, че Деян е казал тези думи – не му прави чест! Това е един гласовит изпълнител с богат диапазон, но не богатият диапазон прави певеца. А някои така се увличат от диапазона си, че започват да флиртуват със себе си, опияняват се! Боли ме от такива приказки, безумно е! Никой няма право да държи сметка дали е прозрачен конкурсът, защото продуцентът е БНТ – те имат право да си изберат, когото поискат. Деян е длъжен да се извини за тези думи! Не му прави чест! Коментирал го бил с някакъв колега музикант: Слушайте, завистници, трябва вече да спрете с тая работа!!! Лично аз посъветвах Поли да не обръща внимание и тя няма да го направи.

- От време на време между теб и Фънки, който журираше, прехвърчаха словесни искри. Спорехте с доста плам...
- Фънки изглежда на хората като един много рязък и агресивен тип. Но не е такъв. С него се познаваме от години, състуденти сме от Естрадния отдел на Държавната консерватория. Всъщност той не е толкова рязък, колкото изглежда на пръв поглед. Фънки беше и в журито по времето, когато участвах в „Музикална академия” – казвал е много тежки неща за мои изпълнения, много рязък и категоричен, но също така не пропусна да отбележи и направеното от мен. Каза ми: 

„Мен, ти си страхотен, бе, братче! 

Такова нещо не съм чувал!” Никога не съм му се сърдил, няма за какво. Фънки е едно голямо и добро сърце, на всичкото отгоре е страхотен музикант и продуцент. Хората реагират така на начина, по който се изказва, защото просто не го познават отвъд тази ситуация.

- Не може да не си забелязал, че Фънки има негативно отношение към примата Лили Иванова, на какво го отдаваш?
- Аз лично не мога да разбера защо той има такива изказвания за Лили Иванова, но и не съм се бъркал, защото това е въпрос на лично отношение. Не съм имал и намерение да го попитам. Може би има някаква ситуация, която да провокира подобни изказвания. Фънки даже не я нарича Лили Иванова, а променя ударението във фамилията й – ИвАнова. Може би двамата имат някаква закачка, за която аз не знам… А и не е моя работа да знам. Иначе съм забелязал, че Фънки реагира негативно на песни от родната популярна музика, които му навяват най-тежките моменти на соца, песни, които, едва ли не, леко двулично са се слагали на някогашната върхушка. Само на такъв тип песни.



- В края на предишен сезон на „Капките” помня, че ми бе споделил, че имаш голяма болка в душата за Рафи. Думите ти тогава бяха: „Известни хора са мачкали Рафи”. Още ли е така?
- Да, помня тези думи. Рафи е тръгнал от нищото – още като ученик е започнал като техническо лице – връзване на апаратура, кабели, подреждане. Започнал е от нулата, за да стигне дотук. И да, тогава редица известни хора, едва ли не са го взимали като момче за всичко – 

„Я бе, я вържи оня кабел; направи това, онова…” 

Хора, които вече са имена, са се държали грандомански! Позволявали са си да се държат лошо с него. Никога човек не трябва да си позволява подобно поведение и държание, защото не се знае в утрешния ден как ще се подредят и променят обстоятелствата. Чувал съм от Рафи за тези ситуации и затова съм заставал зад гърба му. Ненавиждам такива хора – ненавиждам грандоманското отношение към хората! Рафи е изключителен млад изпълнител, много борбен, ювелирно си изпипва всичко. Много го обичам – и него, и всички млади изпълнители, и да си призная, се чувствам понякога далеч по-добре с тях, отколкото с изпълнители от моята генерация, които са демонстрирали и към мен в някаква степен грандоманщина. Че едва ли не не съм на тяхното ниво. Отдавна съм разбрал много неща. Много хора, когато ме видят, говорят едно, после зад гърба ми – съвсем друго. Но затова се чувствам добре! Затова и никога няма да остарея – моят дух е друг, той е младежки. Благодарен съм на Господ, че ми е дал такъв характер и такъв силен младежки дух!

- Успя ли Преслава да излезе от образа си на фолкпевица, с присъщата за жанра орнаментика?
- Мисля, че успя. Излезе много бързо от това. Преслава на всичкото отгоре е учила и народно пеене, но е пяла повече добруджански песни, от Северна България. Затова не й беше и толкова лесно да направи образа на Валя Балканска, това е родопска песен, изискването е различно. Но все пак се справи с кака Валя – аз така се обръщам към нея. Това обръщение е почит в България – така се обръщам и към кака Янка Рупкина, кака Надка Караджова – това за мен са колоси. А кака Янка я обичам много – и тя го знае, били сме заедно по концерти. Обичам безкрайно всички представители на родния фолклор, от които можем само да се учим. 

Както казва Михаил Иванович Глинка – „народът създава музиката, ние, композиторите, само я аранжираме”.

- Споменахме трудния път на Рафи в музиката, но самият ти също си имал нелека пътека до момента…
- Така е, научих си уроците. Закалих се немалко. Но е много важна семейната среда – в която човек е роден и отраснал. Израснах в една друга ценностна система, с различно възпитание – за което съм безкрайно благодарен на родителите си, на баба ми, която ме отгледа, на сестра ми. Вкъщи никога не е имало злоба, завист. Имало е почитание и уважение към личността на отсрещния. Не е имало негативно отношение и към инакомислещия – без значение дали става дума за религиозна, сексуална или каквато и да е принадлежност. Било е просто забранено нещо подобно! Човек просто трябва да прости някои неща, да ги загърби и да върви с уважението напред – мисля, че тогава се случват добрите дела.

- Може би майка ти, която си загубил на година и половина, ти е помагала през цялото това време там, където е?
- О, да, убеден съм в това, усещал съм го. Душите са на едно по-светло място и със сигурност помагат, подкрепят и дават сила на нас, тук, на земята.

- Много ли пъти се е налагало да прощаваш в живота си досега?
- Не съм се и замислял за прошката, а съм прощавал немалко. В началото много съм се ядосвал, може би съм имал и лек гняв, а гневът съвсем не е най-добрият съветник. Успявал съм да го уталожа, да преосмисля. Всичко, което ми се е случвало досега, е много ценно за мен. Дори в моментите, когато не съм стигал много нагоре като певец, след време ми се е давало нещо друго, също много добро и в посока музика. Аз си уча уроците. И за какво да се ядосвам на хора, които са предизвикали – да си науча урока?! Не бива да се ядосвам.

- Често ли усещаш как, ако някой тръгне нагоре, другите моментално го хващат и го дърпат обратно надолу?
- Случва ми се често да усещам нещо подобно около себе си, да, откровен съм. Забелязал съм, че хората с потекло в България не се уважават, не се харесват. Не може да имаш потекло… Тачат се хората, които са от народа, ама какво означава това?! Някой си бил беден, пък се издигнал – после станал богат и понеже му завиждали, се озлобил. Но от народа е и Царя, нали така. Как ще се дели едното от другото, като те взаимно се припокриват?! Много глупаво мислене.



Емблематичното трио "Трик"

Майка му си отишла за броени дни от левкемия

“Израснал съм без майка. Бил съм на година и половина, когато моята прекрасна майка си е отишла от този свят – но забележи как го казвам – „отишла”, защото тя не е умряла, просто е на друго място. Нейната мечта е била едно от децата й – аз или сестра ми, да станем музиканти. Умирала е, когато в пълно съзнание е казала тези думи. Отишла си е от най-острата форма на левкемия – за броени дни. Аз станах музикант, сестра ми също се занимава с музика – тя е музикален ръководител в детски градини. Баба ми много ни помогна. Много държеше аз да седя с часове над пианото – беше абсолютно категорична. Дори в разрешено за свирене време някои съседи се обаждаха, казваха”: „Г-жо Тенева, непрекъснато ли само това свирене ще слушаме?”, а тя отвръщаше: „Това са му уроците, така ще бъде!” и прас телефона. Беше много интелигентна жена, но и много категорична, когато ставаше дума за музика. Но и аз никога не съм свирел в забранено време, спазвах всичко. Дори си спомням, че завършвайки музикалното училище, ми предстоеше много тежка матура – и за да мога да свиря по-дълго време, свирех до 22 часа, както бе позволено, лягах, поспивах 2-3 часа и ставах посред нощ, слагах един чаршаф между струните на пианото и чукчетата – които възпроизвеждат звука – за да чувам само аз, но да не преча на съседите.

Правил съм го дълго време, за да мога да се подготвя добре за матурата”, разказва пред “ШОУ” Етиен. 


Едно интервю на Анелия ПОПОВА