С 5,2% са нараснали продажбите на нови коли в България през 2014 г., сочат официалните данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители. През миналата година у нас са продадени 20 359 нови коли при реализирани 19 352 през 2013 г. Постигнатият ръст е почти колкото за целия ЕС - 5,7%. Абсолютният пик в търговията с автомобили у нас е бил през 2007 г., когато са продадени над 55 хил. нови коли, съобщава „Стандарт“.
Като цяло през 2014 г. в ЕС са продадени 12,55 млн. нови коли, при 11,879 млн. година по-рано. Анализът отчита, че това увеличение се случва за първи път от 2007 г. насам, защото през последните 6 години автомобилният пазар в Европа е регистрирал спад в продажбите. Като причината за това е световната финансова криза. <br /> <br /> На годишна база най-висок ръст в търговията с нови коли през 2014 г. е отчетен в Португалия - 35%, Ирландия - 30%, Хърватия и Румъния - по 22%, и Унгария - 20%. Спад в продажбата има само в Австрия - минус 5%, и Белгия - минус 0,6%. Най-много нови автомобили са продадени в Германия - над 3 млн., Великобритания - над 2,4 млн., Франция - над 1,7 млн., и Италия - над 1,3 млн.<br /> <br /> Статистиката за продажбите на нови автомобили обикновено се свързва със състоянието на икономиката на страната. В предкризисните години търговията в България надхвърляше 50 000. Рекордни продажби от 53 812 и 52 009 нови коли са отчетени именно през 2007 и 2008 г., характерни с висок ръст на БВП на страната и големи чуждестранни инвестиции. През 2006 г. у нас са реализирани 42 625 нови коли, а година по-рано - 33 434. Спадът през 2009 г. е повече от двоен - само 25 705 коли, а за 2010 г. е достигнат минимумът за последните 10 г. от 18 820 коли.<br /> <br /> На всички е ясно, че нашенецът купува предимно употребявани коли. Причината най-вече е в липсата на пари, макар че една стара максима гласи &quot;Евтиното излиза скъпо&quot;. Има обаче и друго - България е единствената страна в ЕС, в която не е прието законодателство, стимулиращо покупката на нови и по-екологични автомобили. Дори обратното - у нас годишният данък МПС за нови коли (на 1-5 г.) се умножава по коефициент 2,8, за автомобили от 5 до 10 г. - по 1,5, а за над 10 г. - по 1. Така потребителите не се стимулират да купуват нови коли, а напротив - такива над 10 г.<br /> <br /> Съотношението на продажбите на нови към употребявани автомобили през последните години в България е 1 към 12. Така излиза, че на 25 000 нови коли се падат 300 000 употребявани на година. Съгласно статистиката на КАТ от юли 2014 г., 85% от автомобилите в България са над 10 г., а 68% - над 15 г. И все пак докато преди години българинът купуваше нови коли най-вече от А (мини) и В (малки) сегмента, през 2014 г. тенденцията започна да се променя. <br /> <br /> Нашенецът купува все повече нови коли от В и С (компактни) сегмента, SUV сегментите и дори от D (големи) сегмента. По принцип, с качването на класа цената се увеличава, макар и не във всички марки (допълнителното оборудване също доста влияе върху крайната цена). B и C сегментите са най-големите на българския пазар (по традиция общо съставляват около 50% от пазара на леки коли). Това се потвърждава и през 2014 г. Редно е обаче да се направи уговорката, че съотношението на купени нови автомобили от частни лица спрямо юридически е почти 30 към 70 процента.<br /> <br /> Превесът през 2014 г. отново е в полза на дизеловите двигатели и &quot;механиката&quot;. Увеличило се е търсенето и на хибридни модели и според прогнозите на специалистите, трендът ще продължи и през тази година.<br /> <br /> Традиционно, българинът търси удобството в един автомобил. Като тъч скрийн, аудионавигационна система, парктроник, круз контрол/ограничител на скоростта, електрически огледала и др. Поради факта, че основните системи за безопасност като ABS, ESP и въздушните възглавници са задължително стандартно оборудване, какво му остава на нашенеца, решил да си купи нова кола, освен да се &quot;поглези&quot; малко.<br /> <br /> Въпреки че през 2014 г. се отбеляза ръст в продажбите на нови коли, официалните представители на автомобилните производители у нас се надяват на по-голямо увеличение през настоящата година. Разбира се, това зависи най-вече от покупателната способност на българина и с колко нови модела той ще бъде привлечен.<br /> <br /> &bdquo;Дано има раздвижване на пазара и да отчетем някакъв ръст в продажбите на коли през 2015 г.&ldquo;. Това си пожелава по отношение на бизнеса за новата година Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. &bdquo;Ние сме един европейски пазар по отношение на автомобилите втора ръка, който обслужва и близките до нас държави - Македония, Сърбия, Албания, Гърция, Турция. Имаме доста чуждестранни клиенти, посочи Доросиев. Гърците често идват да търсят автомобили в България, като най-често го правят около Нова година, продължи той. Ето защо продажбите на коли втора ръка зависят не само от доходите на българите, но и на ръста на икономиките на съседните страни, както и на желанието на съседите ни да пазаруват&ldquo;.<br /> <br /> &bdquo;Лично аз съветвам моите клиенти да си купят кола с парите, с които разполагат. Според мен това е по-разумно от това да теглят кредити и после да ги изплащат. От време на време обаче забелязвам, че има такива, които взимат заеми, някои автомобили пък минават през лизинг&ldquo;, казва зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев. Но най-често хората купуват кола с парите, които са успели да съберат в брой, например когато са получили някакво наследство или пък са продали нещо голямо и скъпо.<br />