От пролетта се очаква шофьорските курсове да достигнат сумата от 1000 лева. Това съобщава „Монитор“.

Според Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, в момента цената в престижните школи е 850-950 лв. и се очаква тя да скочи с минимум 10 на сто. Той каза, че причината е поскъпването на живота. „Плавно се вдигат и цените на горивата и в началото на пролетта това ще се отрази и на шофьорските курсове“, поясни Иванов.

По думите му по демографски причини броят на кандидатите да вземат шофьорска книжка е почти постоянен. За това и доказаните фирми на пазара, а и останалите страдат от липса на клиенти. „Няма наплив. В условията на пандемията хората, от една страна, се страхуват, а, от друга - нямат и финансова възможност за шофьорски курс, независимо че цената не е пипана от години назад“, каза той.

Той припомни, че има оферти за по 300 лв., които обаче след това излизат на кандидатите по 1300, защото, от една страна, в първоначалната цената не се включват изпитите.

Освен това заради лошата подготовка курсистите ги късат и трябва да се явяват повече пъти на изпити.

Според Иванов към края на февруари може да се очаква известно нарастване на кандидатите.

Друг представител от бранша - Трендафил Маринов, председател на Българския автоинструкторски съюз, каза в ефира на БНР, че се наблюдава по-голямо желание на хора на по-висока възраст да идват да се записват за кандидат-шофьори, като причината е страхът да се возят в обществения транспорт.

Той изрази и недоволство от Наредбата за обучение на бъдещите шофьори, която скоро трябва да влезе в сила, а не е била обсъдена с бранша. „Там има текстове, които няма да подпомогнат обучението, а само ще натоварят икономически бранша. Това касае семейните фирми в малките населени места, няма да могат да покрият тези условия ще трябва да прекратят този вид дейност", каза още Маринов.

„Изискванията са твърде високи - трябва да има регистрация на кабинета като учебен към Службата по трудова медицина, което струва около пет хиляди лева, хората не могат да си го позволят, това ще повиши и цената на курса.

В учебната документация има теми за обучение, които са безсмислени, а в същото време не е заложено обучение за новите модели автомобили и новите системи в тях - все пак има много новости, хората си купуват нови коли, а ние няма как да ги обучаваме. В наредбата се разписват текстове, които ще облагодетелстват само определени големи фирми и школи".

Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка каза още, че е време и в България да има модерни автополигони.

„На тях курсистите, а и правоспособни водачи да могат да се обучават как да реагират в определени ситуации като хлъзгав път или силно намалена видимост. Това го има в развитите страни. Отделно е необходимо в зони с по-висок риск, като напр. усойните места по шосетата, предупредителните пътните знаци да бъдат големи и видими от голямо разстояние“, предлага браншовикът.