Проект за промени в наредба за шофьорските изпити предизвика остър дебат в бранша. Предвижда се въвеждането на електронен дневник за бъдещите шофьори, в който да се отразяват часовете от теоретичната и практическата подготовка.

В наредбата има изискване инстукторите да са назначени на трудов договор в учебния център. Планирано е учебните автомобили да бъдат собственост на школите или да са му отдадени на лизинг. Въвежда се електронно обслужване и документация в автошколите.

Браншът е на двата полюса – собствениците на автошколи подкрепят измененията, тъй като смятат, че с новите правила ще бъде овладяна корупцията в сектора. Автоинструкторите обаче са на точно обратното мнение. Според тях корупционните практики ще зачестят.

Според инструктори ще има и драстична промяна в цената на курсовете от порядъка от 400-500 лв за категория „B“ и до 700 лева за тежката категория.

Според някои автоинструктори подобна драстична промяна в шофьорските курсове ще подобри поведението на пътя, а според други въвеждането на електронна система е предпоставка за корупция. Албена Белянова от Института за пътна безопасност смята, че заложеното в наредбата увеличение на часовете не бива да се случва, защото ние сме една от страните в ЕС с най-голям брой часове.

Тя обясни и че има ред изисквания, които могат да доведат до корупционни схеми. Например окрупняването на учебните центрова, коментира тя. Според нея въвеждането на електронният дневник не би помогнало за изпълняване на часовете, защото няма кой да контролира това.

Владимир Василев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България пък заяви, че електронния дневник е нещо положително и добави, че с увеличение на часовете и цената ще е по-висока.