Главният изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп" Дидие Щосел коментира пред "Гонг" най-горещата тема, вълнуваща българските футболни фенове през изминалия уикенд - създаването на новия телевизионен канал Diema Sport, който се превърна в дом на мачовете от родното първенство, Висшата лига на Англия, както и много други спортове. Щосел потвърждава и разкритието на БЛИЦ от по-рано днес, че за момента компанията му не може да се споразумее с "Булсатком". Шефът на "Нова" съобщи, че "топката е в полето" на сателитния оператор.
- Остана ли българският футбол на тъмно този уикенд?
- Мисля, че това изобщо не е така. Повечето хора можеха да гледат първите мачове, които излъчихме по Diema Sport, през кабелните оператори, с които имаме договор, както и на нашата интернет платформа Gong Play. В седмицата преди да пуснем канала направихме огромна инвестиция в техническата инфраструктура на Gong Play, която позволи да увеличим капацитета му и платформата и съответно мачовете да може да се гледат от 50 000 до 100 000 души едновременно. Така че всеки, който е имал желание да го гледа, е имал тази възможност или чрез кабелните оператори, които го предлагат, или онлайн. Мисля, че е важно да се върнем малко назад, за да стане ясно защо решихме да създадем този канал. Ясно е, че в цяла Европа платените канали за местната и някои чуждестранни лиги са стандартна практика - така стоят нещата във Великобритания, Франция, Италия, Испания; така че без съмнение, че изборът, направен за България, е избор на почти всички европейски държави. Това е един от начините да се гарантира по-добро бъдеще на българския футбол.
MTG инвестира милиони в този продукт. Ако погледнете Висшата лига, преди 23 години тя също стартира по този начин - по платен канал. Вижте как се разви до сегашното си ниво, благодарение на всички фенове и телевизионните партньори, създали нещо, от което са доволни всички - феновете, клубовете и телевизионните компании. Наистина се надявам, че след няколко години можем да се радваме на по-добри стадиони, по-добри игрища, по-добри отбори, успешно представяне в Европа - защото това са основите на успешния футбол. В интерес на истината през тази година MTG, респективното ще губи пари от този канал, но това е инвестиция, която искахме да направим, защото вярваме в българския футбол и в този продукт - "А" групата.
- Очаквате ли скоро да постигнете споразумение с "Булсатком"?
- Разпространяваме Diema Sport и Trace Sport Stars чрез кабелните оператори и по интернет. Информирахме някои от водещите оператори за решението си да пуснем тези два канала още преди няколко месеца, когато им изпратихме и нашето предложение. Разбрахме, че някои фенове са се редили на опашки пред офисите на кабелните оператори през уикенда и се извиняваме за това неудобство. Аз самият съм голям футболен фен и ги разбирам напълно.
Що се отнася до "Булсатком" - те са наши партньори вече от 15 години - те бяха сред първите оператори, които започнаха да предлагат Diema Extra преди 10 години. Изпратихме им нашето предложение преди повече от два месеца и очакваме техния отговор. Топката е в тяхното поле. Те знаят най-добре какво искат клиентите им - ние само създаваме съдържанието.
- Какъв съвет ще дадете на феновете, които искат да гледат мачовете, но поради това не могат?
- Освен чрез кабелните оператори, с които вече имаме сключени договори, феновете могат да гледат мачовете и на Gong Play. Резултатите от уикенда показват, че десетки хиляди души са гледали сблъсъците през почивните дни. В същото време получихме по-малко от 10 оплаквания, като всички бяха свързани с незадоволителната скорост на интернет от страна на интеренет доставчика. Както казах, миналата седмица направихме огромна инвестиция, за да дадем възможност на повече фенове да гледат мачовете. Увеличихме капацитета до близо 100 000 души, които могат да гледат едновременно. Има и различни варианти за абонамент, които да задоволят предпочитанията на всички почитатели на футбола.
- През последните дни възникнаха спорове кой отбор е по-гледан. Как стоят нещата реално?
- Работим със световния лидер в пийпълметрията - Nielsen, която измерва рейтингите в България. Прочетох няколко статии, които цитират техните данни за това кой какво гледа. Ако се замислите какво всъщност означава рейтинг - рейтингът показва колко души гледат даден мач или дадено предаване. В този случай ще използвам аналогия с английската Висша лига. Ако позиционирате двубой на Уест Бромич Албиън в праймтама от 20:00 часа, той може би ще има повече зрители, отколкото мача на Челси, позициониран в 14:00 часа следобед. Нещо повече - ако позиционирате Уест Бромич Албиън в 20:00 ч., а температурата навън е -10 градуса по Целзий, като в същото време сложите мача на Челси в 14:00 часа, когато навън грее слънце, а температурата е 25 градуса, ще видите, че Уест Бромич ще има по-висок рейтинг от Челси.
Смятам, че този дебат за рейтингите не е реален. Реалният дебат, който БФС води с клубовете си, е как да се структурират плащанията от телевизионни права между клубовете. Това е тяхна работа, към която ние нямаме никакво отношение. Единственото нещо, което бих казал в този случай, е че аз гледам европейските модели - там има два варианта. Единият е английският модел, където разликата в сумите, които получават първият и 20-ият отбор във Висшата лига е 50-60%; вторият е испанският модел, където разликата между първите два и последните два отбора е вероятно 10 пъти.
Мисля, че повечето фенове предпочитат да гледат Английската Висша лига, където всеки мач е огромна битка и никога не се знае какво ще се случи. Докато, когато Реал Мадрид или Барселона играят като гост, въпросът е колко гола ще вкарат, а не дали ще победят.
- Според вас в каква бизнес среда работят българските футболни клубове? Постигат ли нивото, необходимо, за да бъдат управлявани като някои от най-известните отбори в Европа?
- Последните няколко години бяха труден период за футболните клубове в България. От онова, което чета, ЦСКА и Левски са пример за това. Да се надяваме, че с ангажимента на всички заинтересовани и въвлечени страни, ще създадем един страхотен продукт, предлагащ вълнуващ футбол и добри стадиони. Да се надяваме, че всички ние ще успеем да изградим това заедно. Ние сме само малка част от това, но ако всички изпълнят ролята си, нещата могат да се получат. Ще успеем да създадем една добра бизнес структура, където всички клубове ще имат достатъчно приходи, за да оправдаят мястото си. Клубовете не могат да губят пари всеки ден. Те трябва да разполагат с източници на приходи. Ако погледнете откъде идват основните им приходи, ще видите, че те очевидно идват от правата за телевизионно излъчване, билети и рекламни приходи. С тези платени канали и с ангажимента си към футбола ние се надяваме, че създадем среда, която ще е много по-добра от тази отпреди три години. Бих искал да ви припомня, че преди три години българският футбол бе извън ефир в продължение на близо два месеца - мисля, че беше през 2012 г., а след това някои мачове се излъчваха само от Булсатком. Не помня тогава някой да се оплакваше, че българският футбол може да бъде гледан само по Булсатком. Хората дори се радваха, че изобщо някъде могат да гледат срещите. А цената, която се плащаше тогава, е малка част от онова, което ние плащаме в момента.
Правим усилия да инвестираме в локална платформа, посветена на футбола - Gong.bg. В същото време парите от телевизионни права в Европа нарастват, всички прочетохме какво получи Лудогорец от участието си в Лига Европа и в Шампионската лига в момента. Не виждам причина Левски и ЦСКА, както и останалите клубове, да не бъдат редовни участници в Европейската лига, а в новия договор, който влиза в сила от следващия септември, наградният фонд е много по-голям от преди, така че там има много потенциал за повече средства от Европа.
Що се отнася до билетите - ясно е, че стадионите трябва да бъдат ремонтирани. Прочетох, че държавата ще получи 40 милиона евро от европейски програми за подобряване на спортната инфраструктура. Вярвам, че щом се подобри състоянието на стадионите, те ще бъдат посещавани от повече хора. В момента е трудно човек да отиде на стадиона със семейството си и да се чувства в абсолютна безопасност. Така че приходите от билети трябва да се увеличат. Не на последно място, с подобряването на продукта все повече рекламодатели ще бъдат привлечени да подкрепят клубовете, което е още един източник на приходи. Продажбата на имената на стадионите се използва масово във Великобритния например. Спонсорството под формата на брандирани обувки, дрехи и т.н. би следвало да нарасне, след като продуктът се превърне в нещо, от което всички са доволни и горди. Силно вярвам в потенциала на развитие на бизнес модела за българския футбол. С интерес следя и новините, които обявиха "Левски".
- Все пак защо не дадохте някакъв гратисен период на феновете?
- Живеем в бедна страна и аз отчитам и уважавам този факт, но смятам, че 4 лева е справедлива цена за подобен продукт. Не искам да правя сравнения, но ако вземем за пример Sky, абонаментът за пълния пакет струва 100 евро месечно. Все пак смятам, че имаме един отличен продукт и хората с готовност ще платят за него. Другата причина е, че ако го предоставим безплатно, има много по-висок риск от пиратство. В крайна сметка всичко се прави в интерес на българския футбол.
- Само в HD формат ли ще се предлага каналът?
- Онова, което прави този канал толкова страхотен, е фактът, че той е наличен в HD. Направихме редица инвестиции - говорим за милиони, за да може всички мачове да се излъчват в HD формат - няма да повярвате, но едва смогваме да намерим достатъчно HD камери и т.н.; имаме екип от скандинавски експерти, които през последните няколко седмици работят непрестанно, за да организират всичко - всички наши екипи работят по 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата, защото това е огромен проект и изисква много усилия. Убеден съм, че всички ще се съгласят, след като гледат футбол в HD, а след това изгледат следващата среща в SD, че изживяването е несравнимо. Вярваме, че феновете ще оценят именно това. Въпреки това каналът ще бъде наличен и в SD формат за всички зрители, които не разполагат с необходимото оборудване.
Босът на "Нова": Не печелим, а губим пари от новия спортен канал
Топката е в полето на "Булсатком", обяви Дидие Щосел
София, България
26370
0