Информацията, че в редакцията на Плана за възстановяване и устойчивост, средствата за строителството на двата нови участъка на метрото са намалени, беше сред темите на разговорите ми в последните дни с министър-председателя г-н Петков и вицепремиера г-н Асен Василев. Заложените 360 млн. лв. за разширенията през „Подуяне“ и „Слатина“ са намалени на 217 млн. лв. 

Редакцията на плана предвижда строителство само на 3-те км до кв. „Левски“ и изключва участъка през „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“. Това съобщи във фейсбук кметът на София Йорданка Фандъкова. 

"Категоричната ми позиция, която защитих пред премиера и министъра на финансите, е, че завършването на третата линия на софийското метро не може да бъде отложено и се очаква от стотици хиляди софиянци. Освен това отрязването на 143 млн. лв. от метрото е изключително рисково за реализацията на националния план, защото за разлика от всички останали проекти, метрото е напълно готово да стартира. Строителството на първия участък започва през март, а на втория през втората половина на годината. И двете разширения ще бъдат завършени до 2026 г., която е последната година за инвестиране на средствата от плана", заявява Фандъкова.

Тя добавя, че пред нея премиера и вицепремиера са заявили, че подкрепят строителството и на двата нови участъка. Те са приели тезата на столичния кмет, че строителството на софийското метро не трябва да спира.

"Затова по мое искане поеха ангажимент да осигурят от държавния бюджет съфинансирането, което евентуално ще бъде намалено от предвиденото в плана. Очаквам Министерски съвет да гарантира това обещание със свое решение, за да бъдат сигурни столичани, че строителството, което започваме, ще бъде довършено", настоява Фандъкова.

Общият размер на средствата, които са нужни за изграждането на 9-те нови километра метро, е 769 млн. лв. 53% от тях, или почти 410 млн. лв. се осигуряват от бюджета на Столичната община, а 360 млн. лв. бяха заложени в плана преди редакцията му.

"За сметка на отрязаните средствата за 6-те км метро през „Слатина“ в частта „Транспортна свързаност“ на плана са включени проекти за закупуване на едноетажни и двуетажни влакове за БДЖ, бордово оборудване за железниците, системи за диспечерска централизация на линия Русе-Каспичан и интермодален терминал-железница-шосе в Русе", добавя Фандъкова.