Датчици ще издават колко пътници без билет се возят в столичните автобуси и трамваи. Това иновативно решение в реално време ще дава информация за валидациите в превозното средство и действителния брой пътуващи. Информацията директно ще отива при проверяващите и те ще могат да взимат решения на момента. Така ако в тролей №1 има трима човека без валидиран билет, но в следващия, който идва, те са 13, контрольорите ще могат да изберат в кой да се качат. Освен това по този начин ще има и пряк контрол и на проверяващите.
За новата система в градския транспорт е пусната обществена поръчка за около 2,2 млн. лева. Тя ще се внедри в 206 превозни средства – 126-те автобуса и в 80-те нови тролейбуса. С парите ще се поставят сензори, които засичат пътниците както при ярко слънце, така и на тъмно, а цветът на дрехите им да не оказва никакво влияние. В момента броенето на пътниците в колите на градския транспорт става ръчно от Центъра за градска мобилност. Възможността това да става автоматично в реално време ще позволи да се насочват допълнително превозни средства по линиите с най-голямо натоварване. Внедряването на системата за броене на пътници е част от втората фаза на европейския проект за интегриран градски транспорт на София. Той се финансира със средства от ОП „Региони в растеж”. Изпълнителят също така трябва да осигури безжичната връзка за пренос на отчитаните данни, както и система и приложения за платформа, системен и приложен софтуер, програмно осигуряване. Системата трябва да има приложение и за мобилни устройства, за да може да се получава навреме информация от екипите, които извършват контрол.

През миналата година контрольорите са спипали над 44 586 гратисчии. Те са съставили 23 753 глоби по 20 лева или 40 лева, които гратисчиите са предпочели да си платят до три дни, вместо да им се напише акт. Причината за разминаването в цената е, че карта за еднократно пътуване, продавана от контрольор, скочи двойно от 1 юни. Гратисчиите, които са отказали да платят, са 20 833-ма и на тях са съставени актове за установяване на административно нарушение, които също скочиха от 100 на 200 лева.

До дни общината ще пусне и обществената поръчка за електронно таксуване. С нея пътниците ще могат да се чекират на час или на разстояние. Освен това билетът ще може да се зарежда не само на гише, но и от компютър, таблет или телефон.
 
Цената пък ще е около 88 млн. лв. като от тях 40 млн. лв. са за изграждането, 38 млн. лв. ще отидат за поддръжката през следващите десет години и още 10 млн. лв. ще глътне организирането на продажбите. Средствата ще бъдат осигурени от дружеството и ще се изплащат на вноски за 10 години. С парите ще се монтират 15 000 устройства за валидиране в 1350 превозни средства, а камери ще следят не само в автобуса, но и в депата, метростанциите и гишетата за продажба на билети. Всичко това се контролира от нов команден център.

Източник: "Монитор"