Емисиите от транспорта често са свързани с фините прахови частици (ФПЧ) в София, а допълнителното разпръскване на пясък и сол  от автомобилите според изследвания увеличават с 50% замърсителите от горивните процеси. Това изтъкна Драгомира Раева от сдружение „За Земята“ в интервю за БНР.

Редовното миене на улиците ще доведе до ефективно намаляване на ФПЧ и по-здравословна среда, посочи тя.

От екологичната организация за подготвили доклад „Пространствено базирани сценарии за въвеждането на зони с ниски емисии в Столичната община“.

В него са разгледани и сравнени два основни варианта на Зоните с ниски емисии за транспорт: предложения през лятото от Столичната община и алтернативното предложение, базирано на експертни мнения.

"Усилията в София трябва да са съсредоточени към подчертаване на предимствата на обществения транспорт – той да е най-бърз и удобен за придвижване", допълни Раева. За целта трябва спешно да се обнови маршрутната мрежа, за да отговаря на нуждите на потоците от пътници, да се оптимизира графика на превозните средства, за да няма струпване в едни моменти, за сметка на други часове, когато дълго се чака по спирките.

В сравнение с други части на страната, в София има немалко модерни и „умни“ светофарни уредби, но Центъра за градска мобилност сякаш няма желание да използва пълния им потенциал.

Нощният обществен транспорт трябва са е върне от общината, а придвижването „до поискване“ с довеждащи до метрото електробуси да не остане само пилотен проект.

Ефект от т.нар. „Зона 30“ почти не се усеща, защото само се поставиха табели за придвижване със скорост до 30 км/ч,, но те не бяха допълнени с модулатора на трафика на самото пътно платно.

"Пожеланието не бе обезпечено с нужното, за да се изпълнява", каза още Раева.

По думите ѝ марката иначе е добра и трябва да обхване по-голяма част от столицата. Така трафикът става по-проводим, без задръствания и по-безопасен. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук