Bloomberg: САЩ създават флотилия от супертанкери за транспортиране на американски петрол до Европа
По-малките танкери са дефицит, тъй като търговците ги резервират масово за транспортиране на все повече руски петрол до Азия
Европа се очаква да внесе рекордни количества американски петрол този месец, разчитайки все повече на по-големи танкери.
Това е така, защото санкциите срещу руския петрол променят глобалните търговски пътища, пише УНИАН.
Корабите, превозващи 1,84 милиона барела на ден, трябва да пристигнат от САЩ през март, според данни за проследяване на танкери, събрани от Bloomberg. Междувременно по-малките кораби стават скъпи, тъй като се резервират повече за транспортиране на руски петрол до Азия.
Търговският бум е друг страничен продукт от войната на Русия в Украйна и западните санкции. Предполага се, че тази промяна ще направи флота по-малко ефективен, като по този начин ще намали общия брой танкери, които транспортират около 40% от петрола в света.
Общо 11 супертанкера, известни като Very Large Crude Carriers или VLCC, и 16 кораба от клас Suezmax трябва да пристигнат в Европа от САЩ този месец. Тези големи кораби в момента превозват около 60% от суровия петрол по маршрута, спрямо 37% преди година. Супертанкерите могат да превозват около 2 милиона барела петрол, докато Suezmax може да превозва около 1 милион.
Обикновено за транспортиране се използват още по-малки кораби, известни като Aframax, с капацитет около 700 000 барела. Това отчасти се дължи на факта, че в Европа има само няколко пристанища, които могат да поемат супертанкери, които обикновено са предназначени за най-дълги пътувания по света.
Днес обаче Aframax са в недостиг, тъй като търговците резервират кораби за транспортиране на все повече руски петрол до Азия. Големите вносители като Китай и Индия набират големи обеми, тъй като западните купувачи изоставиха доставки поради санкции срещу Москва за нахлуването в Украйна.
В резултат на промените сега е относително евтино да се наемат най-големите кораби за транспортиране на суров петрол от САЩ до Ротердам. За супертанкер тази цена е около 2,70 долара за барел петрол, според Виктор Катона, водещ петролен анализатор в Kpler. За Aframax по същия маршрут това е около $8,50 за барел.
В допълнение, все повече и повече американски кораби Suezmax пристигат в Европа частично пълни, тъй като това все още е по-евтин вариант от резервирането на Aframax на базата на барел.
Както УНИАН съобщи по-рано, на 5 декември 2022 г. петролното ембарго на ЕС срещу Русия влезе в сила. Санкциите предвиждат забрана за износ на руски петрол, ако цената му е над "тавана", определен от Съвета на ЕС от 60 долара за барел. Ценовият таван означава, че страните от Европейския съюз, Обединеното кралство, САЩ, Канада, Япония и Австралия ще предоставят услуги, свързани с морския транспорт на руски петрол, само ако той е закупен на определена лимитна цена или по-ниска.
За да помогне на Руската федерация да заобиколи санкциите, се появи сенчеста флотилия от танкери. По-специално, от началото на 2023 г. най-малко 23 милиона барела руски петрол и допълнителни обеми рафинирано гориво са били изпомпани от един танкер в друг в залива Лаконикос близо до Гърция.
Първо се появи малка армада от петролни танкери, за да помогне на Русия да заобиколи санкциите. И сега стотици кораби с гориво се опитват да се скрият от любопитни очи къде отиват. Руският флот от "сенчести" петролни танкери се превръща в проблем за всички останали - цената на превоза расте поради намаляване на броя на свободните кораби на пазара.
Превод: БЛИЦ
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
8 Коментара: