В Русия завършиха наземните изпитания на разузнавателно-ударния хеликоптер Ка-52К “Катран”. Това съобщи ръководителят на холдинга “Руски хеликоптери” Андрей Богински.

Машината е предназначена за огнева поддръжка на десант, унищожаване на морски и наземни цели. Арсеналът на “Катран” включва управляеми и неуправляеми ракетни оръжия, пише "Поглединфо".

В близко бъдеще Ka-52K трябва да получи ново навигационно оборудване, оръжия и по-ефективни двигатели. Хеликоптерите ще бъдат поставени на палубите на десантните и патрулни кораби на ВМС.

Андрей Богински, генерален директор на холдинга “Руски хеликоптери”, обяви завършването на наземните изпитания на разузнавателно-ударния хеликоптер Ка-52К “Катран”, който се разработва за нуждите на ВМС. В момента компанията води преговори с Министерството на отбраната на Руската федерация за продължаване на опитно-конструкторската работа (ОКР).

„Основната част от изпитанията на Ka-52K е завършена, няма продължение на ОКР. Но с Министерството на отбраната и с ВМС продължаваме да обсъждаме темата за „намокрянето“ на този хеликоптер. Общо вече са направени четири прототипа. Готови сме да продължим работата по развитие с авиацията на ВМС”, заяви Богински в кулоарите на Международния авиационен и космически салон МАКС-2019.

„Катран“ е модификация на известния разузнавателно-ударния хеликоптер Ka-52 “Алигатор”, който се експлоатира в армейските части на Руската федерация от 2011 г. Основните предимства на машината са нейната изключителна маневреност, висока скорост (260 км/ч) и значителния боен товар (до 2,8 тона).

Ка-52 е предназначен за огнева подкрепа на сухопътните сили. Арсеналът от управлявани и неуправлявани боеприпаси позволява на хеликоптера да поразява бронетехника, танкове, инженерни укрепления и живата сила на противника на тактическа дълбочина. Благодарение на съвременната авионика, “Алигаторът” може да изпълнява задачи по всяко време на деня и при всякакви метеорологични условия.

През 2016 г. Ка-52 получи бойно кръщение в Сирия. В момента тече модернизация на хеликоптерите. Машината трябва да получава по-модерни радио-електронни станции, навигационни системи, системи за управление на оръжия. Хеликоптерът също ще бъде оборудван с подсилена броня и ракетна система “Фепвек-А” със свръхзвукова ракета с обхват до 20 км.

Заместник-директорът на Центъра за анализ на стратегии и технологии Константин Макиенко отбеляза, че Ка-52 ще служи на руските въоръжени сили повече от десетилетие и може да спечели голяма популярност на външния пазар.

„Алигаторът” има огромен потенциал за модернизация. Тази машина може да работи успешно в различни географски ширини. Например, в Сирия бойните мисии се извършват в условия на топлина и прах. Разбира се, Ka-52, като всяко друго военно оборудване, не е идеален. Трябваше да се установят някои недостатъци в Арабската република и сега те се решават в процеса на модернизация”, заяви Макиенко.

В условия на кацане и солена мъгла

Ръководителят на “Рособоронекспорт” Анатолий Исайкин за първи път обяви необходимостта от създаване на корабна версия на Ка-52, изказвайки се на френското въздушно шоу в Льо Бурж през юни 2011 г. Месец по-късно генералният дизайнер на конструкторско бюро “Камов” Сергей Михеев обяви готовността си да изпълни задачата.

Взето е решение производството да се разположи на мощностите на Арсениевска авиационна компания “Прогрес - Сазикин” в Приморски край. На 7 март 2015 година във въздуха е издигнат първия опитен образец на “Катран”.

Хеликоптерът е създаден за универсални десантни кораби тип „Мистрал“ , поръчани във Франция. Като част от договор, сключен през 2011 г., Париж обеща да прехвърли два кораба във ВМС - “Владивосток” и “Севастопол”. Франция обаче отказа да се съобрази с условията на споразумението, като се позова на ситуацията в Украйна.

През август 2015 г. Москва и Париж постигнаха компромис с “Мистрал”. Беше взето решение корабите да се прехвърлят в Египет, а Русия получи компенсация и сключи договор с Кайро за доставка на над 40 Ка-52 и Ка-52К.

„Въпреки това, Ka-52K все още не е в експлоатация във ВМС. Експортната версия на хеликоптера трябва да бъде адаптирана към изискванията на нашия флот. Вероятно това е същността на работата по разработката на Ка-52К”, обясни Виктор Мураховски, главен редактор на списание „Арсенал на Отечество”.

Излитащото тегло на Ка-52К е 12,2 тона, максималното тегло на полезния товар е 2 тона, дължината на корпуса е 13,9 м, ширината (включително с крилата) е 6,3 м, скоростта е 250 км/ч, а височината на полета е до 5,2 км. Арсеналът на “Катран” включва оръдие 2A42-1, неуправляеми ракети С-8, 9M120-1 “Атака” и противотанкови управляеми ракети 9A-4172K “Вихър-1”, противотанкови управляеми ракети тип “Игла-С”.

Основната разлика между корабния хеликоптер и наземния му колега е наличието на механизъм за сгъване на лопатките и конзолите на крилото. Тази конструктивна функция намалява размерите на машината, което позволява тя да бъде компактно поставена на палубата или в хангара.

Морският хеликоптер винаги е оборудван с подсилена екипировка за кацане (за кацане при подвижни условия), а всички компоненти и възли са защитени със специално антикорозионно покритие (за да издържат на въздействието на солената мъгла и влажния въздух в южните ширини). Също така, в авиониката са направени някои промени.

„Намалените размери на корабните вертолети Ka-52K позволяват увеличаване на максималния възможен брой хеликоптери, поставени на кораба. Бронираната кабина и системата за катапултиране позволяват на пилотите безопасно да напуснат хеликоптера.

В допълнение, на хеликоптера е монтиран спасителен комплект, който позволява да се спасяват хора при бедствие в морето “, съобщи руското министерство на отбраната.

Според военния отдел “Катран” трябва да бъде оборудван с бордово електронно оборудване, устойчиво на електромагнитни смущения. Министерството на отбраната отправя подобно изискване към авиационните оръжия. В допълнение, Ka-52K ще получи нова инерционна навигационна система, която работи ефективно при липса на ориентири.

„Изискванията на Министерството на отбраната са адекватни на условията, при които се експлоатират палубните хеликоптери. Това важи особено за навигацията. Ако бреговата линия и корабите не се виждат, тогава за пилота става много трудно да се ориентира в космоса, може да бъде трудно да се определи дори височината на полета.

Гладката морска повърхност е много коварно нещо”, обясни генерал-майор Владимир Попов, заслужил пилот на Руската федерация.

Качество и ефективност

Във флота е необходим на първо място разузнавателно-ударен хеликоптер за огневата поддръжка на десанта и унищожаването на малки морски цели. Ka-52K може да бъде разположен на палубите на големите кораби за борба срещу подводници от проект 1155, на големите десантни кораби-амфибии, на най-новите патрулни кораби, на тежкия самолетоносачен крайцер “Адмирал Кузнецов” и на перспективните универсални десантни кораби клас “Прибой”.

Хеликоптерите Ка-52К ще бъдат закупени като част от държавната програма за въоръжение до 2027 година. Точният брой машини, които военните планират да поръчат, засега не е известен. Министерството на отбраната посочва, че хеликоптерите на ВМС са основен елемент, който гарантира качеството и ефективността на бойните мисии в далечната морска зона.

Значителни предимства на Ka-52K се осигуряват от коаксиалната схема с два ротора, традиционна за школата на “Камов”. Той позволява на хеликоптера да се движи странично със скорост до 80 км/ч и рязко да променя курса си само за няколко секунди.

Владимир Попов нарече Ка-52 най-подходящият модел за създаване на ефективен морски разузнавателно-ударен хеликоптер. Вярно, той подчерта, че процесът на "намокряне" не е лесен. Цикълът на работа върху “Катран” за нуждите на ВМС може да отнеме 3-4 години.

„Сериозните промени ще засегнат не само бордовото оборудване. Трябва да създадете по-икономични двигатели. Ефективността на горивото за корабния хеликоптер е по-важна, отколкото за сухопътния аналог.

Сигурен съм обаче, че нашите инженери ще се справят със задачите. В резултат Ка-52К ще започне да навлиза в арсенала на ВМС и, надявам се, ще бъде изнасян. Освен за Египет, нашият хеликоптер може да представлява интерес за Аржентина, Бразилия, Индия и Китай”, смята Попов.