Списание “Тайм” определи 10-те главни научни събития през 2008 г. Класацията се оглавява от Големия адронен колайдер, който беше пуснат на 10 септември 2008 г.
Най-големият в света ускорител на елементарни частици се строи от 90-те години с усилията на физици и инженери от много страни. Учените се надяват, че резултатите от изследванията ще потвърдят съществуването на бозона на Хигс – частицата, която отговаря за масата на всички останали елементарни частици, отбелязва РИА “Новости”.

В класацията на “Тайм” следва марсоходът “Феникс”. През май сондата извърши успешно кацане близо до северния полюс на Червената планета, който досега беше недостъпен за изследвания. С помощта на марсохода учените установиха, че с настъпването на “марсианската зима” над планетата започва да вали сняг. Той пада от височина 4 км и се изпарява, без да достигне повърхността на планетата.”Феникс” успя да открие и вода в почвата на Марс.

На третото място е първата в света изкуствена хромозома, създадена от американския генетик Крейг Вентър и негови колеги. Учените се надяват, че получените данни ще им позволят да създават нови форми на живот, каквито не съществуват в природата.

Четвъртото по значимост събитие в научния свят е първото излизане на китайски космонавт в открития космос. Офицерът от китайските ВВС Чжай Чжиган остана 20 минути извън космическия кораб, проведе редица експерименти и размаха китайското знаме в космоса.

На петото място е изследване на Дружеството за защита на дивата природа, съгласно което горилите в Конго са два пъти повече, отколкото се смяташе досега – 125 000.

“Тайм” отделя внимание и на астрономическите открития. През юни т.г. швейцарският астроном Мишел Майор и негови колеги откриха 45 неизвестни досега екзопланети извън Слънчевата система. Една от тях се оказа 9,5 пъти по-голяма от Земята.

Седмото място е отредено за учените от университета в Бъркли, Калифорния, които създадоха “наметалото – невидимка”. Платното, което е 10 пъти по-тънко от хартията, се състои от нанопроводници, минаващи през пореста алуминиева тръба. За да направят предмета невидим, учените го завиха в материала и пуснаха около него светлинни вълни.

Едно от най-значимите научни събития през тази година беше разшифроването на 80 % от генома на мамонта и това животно стана генетично най-проученият измрял вид.

Сред първите десет главни научни събития е и изследване, посветено на неграмотността на населението на САЩ. Съгласно получените данни само една четвърт от американците са научно грамотни. Така едва всеки четвърти американец е способен да чете и да разбира статиите от научната рубрика на “Ню Йорк таймс”.

Класацията включва и археологическа находка – човешко погребение от преди 4 600 години, открито в Централна Германия. На тази база беше направен извод, че още в каменната епоха хората са живеели в семейства от съвременен тип, състоящи се от родители и деца. /БЛИЦ