Забраната на смартфоните в училищата в Нидерландия доведе до повече социализация между учениците, по-малко разсейване и по-малко тормоз, установи Университетът Радбауд в Неймеген в първото проучване на по-строгата политика за телефоните, която влезе в сила на 1 януари.

От друга страна, учениците съобщават, че се сблъскват с множество практически проблеми сега, когато вече нямат телефоните си под ръка, съобщава нидерландският всекидневник „Фолкскрант“.

Изследователите от Университета Радбауд анкетират около хиляда ученици преди забраната и три месеца след нея. Повече от половината от тях заявяват, че сега говорят повече с приятели и съученици. Четиридесет процента казват, че сега междучасията са по-приятни.

„Когато забраната все още не беше въведена, всички гледахме в телефоните си и почти не си говорехме“, казва един от учениците.

21% казват, че сега са по-малко разсеяни по време на час. „По-малко, отколкото очаквах“, казва ръководителят на изследването Лус Пувелс, но все пак според него ефектът е забележителен. „Възможното обяснение е, че сега учениците намират повод за разсейване също толкова лесно и на лаптопите си.

Учениците съобщават и за по-малко агресивно поведение, казва Пувелс. „Задължителното поставяне на телефона настрана е сравнително малка мярка за учителите и очевидно има значителен ефект.“

Недостатък на забраната са няколко практически проблема. Учениците се оплакват, че не могат да проверяват промените в училищната програма и са по-малко достъпни за родителите си.

Пувелс също така отбелязва, че затворените или по-слабо умеещите да общуват ученици се чувстват още по-изключени сега, когато не могат да са с телефоните си. Пувелс обаче е на мнение, че учителите и наставниците могат да помогнат на тези ученици да комуникират с връстниците си.