Колко добре познавате предизборната платформа на партията, за която мислите да гласувате? Дали тя действително отговаря на възгледите ви?

Германските гласоподаватели могат по-лесно да се ориентират сред програмите на 35-те партии, участващи в изборите за Европейски парламент, с помощта на "Избор-о-мат" (Wahl-O-Mat). Това е приложение, което с помощта на 38 въпроса "напасва" възгледите на избирателя с позициите, които бъдещите евродепутати обещават да защитават в следващия Европарламент.  

Инструментът се използва от 2002 г. при над 50 федерални, регионални и европейски изборни процеса. Рекордът в използването му досега е поставен при изборите за Бундестага през 2021 г. – 21,3 милиона пъти. Общо от пускането на "Избор-о-мата" до него е било прибегнато над 85 милиона пъти.

Приложението, управлявано от Федералната централа за политическо образование (bpb), се активира четири седмици преди датата на вота, като на избирателите се дава възможност да отговорят на въпросите по три начина: "съгласен", "несъгласен", "неутрален", а партиите верифицират отговорите, които биха дали.

Въпросите за изборите за Европейски парламент тази година обхващат широк спектър теми - от правото на аборт до риболовните квоти, бежанската политика на ЕС и отбраната.

След като потребителят отговори, той или тя може да провери до каква степен (в проценти) вижданията му съвпадат с позициите на конкретна партия или коя от формациите най-добре отразява неговите възгледи.

На инструмента, интегриран в сайтовете на повечето дигитални медии, се възлагат надежди да привлече повече млади избиратели към изборния процес, които той изглежда оправдава – над 1/3 от потребителите му към 2018 г. са били на възраст под 30 години.

Използваните въпроси се разработват от екип от 30 експерти и младежи, които са кандидатствали специално за тази задача. Финансирането на инструмента се осигурява от данъчни приходи.

"Избор-о-мат"-ът не дава пряка препоръка за това как да се гласува, а има за цел да помогне на гражданите да разберат по-добре какво предлагат партиите, посочи Томас Крюгер, президент на Централата за политическо образование. Само около 6 процента от потребителите са посочили, че ще гласуват според резултата, посочен от "Избор-о-мат"-а.

С "Избор-о-мат"-а вече се пробва и ChatGPT, чиито възгледи изглежда съвпадат най-силно с тезите на "Волт Германия" и "Партията за защита на животните", а най-слабо - с позициите на крайнодясната "Алтернатива за Германия".