ЕС иска нови правомощия за борба със заплахата от скока на китайския внос
Заплахата на новоизбрания президент Доналд Тръмп да обложи китайския внос с до 60 процента по време на втория му мандат породи опасения
Брюксел се опасява, че разногласията между страните членки ще попречат на способността му да се бори с потенциалния поток от евтини стоки от Китай - изхвърлени от Пекин в отговор на перспективата за по-високи тарифи на САЩ - със собствени санкции.
Заплахата на новоизбрания президент Доналд Тръмп да обложи китайския внос с до 60 процента по време на втория му мандат породи опасения, че Пекин ще се опита да си върне загубения пазарен дял в САЩ, като пусне повече стоки на други пазари - включително ЕС, пише Financial Times.
Поток от намалени китайски стоки ще накара местните производители да се борят да се конкурират, повишавайки перспективата за ответни търговски действия от страна на ЕС.
Но политиците се притесняват, че традиционните търговски мерки, с които разполага, ще бъдат твърде бавни за разгръщане и ще разчитат на силен консенсус от държавите-членки, някои от които може да предпочетат да се поклонят на Пекин, отколкото на Брюксел.
„С Китай видяхме колко лесно ЕС се разпада, когато други оказват натиск“, каза депутат от ЕС, който отказа да бъде назован.
Те отбелязаха, че Германия и четири други държави са гласували против митата върху китайските електрически превозни средства през октомври, след като Пекин заплаши достъпа до неговия автомобилен пазар. След това Китай наложи собствените си антидъмпингови мита върху коняка, удряйки Франция, която подкрепи мерките.
Тъй като икономиката на ЕС, зависима от износа, е силно изложена на глобална търговска война - и страни като САЩ и Китай, способни да налагат мита и субсидии почти мигновено - някои служители се страхуват, че ангажиментът на блока да следва правилата на Световната търговска организация ще ги накара да се борят за защита тяхната производствена индустрия.
Правомощията на ЕС
Те настояват за повече правомощия на ЕС, които да отговорят.
„Нашите усилия трябва също така да включват укрепване на нашите отбранителни инструменти“, каза този месец Сабине Вейанд, висш търговски представител на Европейската комисия. „Ние ще можем да запазим ангажимента си за отвореност само ако успеем ефективно да защитим единния пазар.“
Дискусиите, които са на ранен етап, идват, след като заместник-председателят на Европейската комисия Стефан Сежурне предупреди в интервю за Financial Times, че блокът не може да бъде отдушник за глобален „свръхкапацитет“, предупреждавайки, че допускането на това да се случи ще доведе до „ краткосрочна икономическа криза ”.
Тръмп, който може да наложи мита, използвайки изпълнителни правомощия, след като се върне на поста на 20 януари, обеща в края на ноември да наложи допълнителни 10 процента върху китайските продукти, заедно с нови 25 процента налози върху Канада и Мексико. По време на кампанията той заплаши Китай с данъци до 60 процента.
„Колкото повече се повишават търговските бариери в една част на света пред китайските стоки, толкова повече китайски износители ще ги насочват към други пазари“, каза Марк Уилямс, главен икономист за Азия в Capital Economics. „ЕС има тенденция да следва правилата доста стриктно, което ограничава какво може да направи.“
Игнасио Гарсия Береро, бивш високопоставен търговски служител на Комисията, каза пред FT, че ЕС може да използва съществуващите така наречени „предпазни мерки“, които позволяват на Брюксел бързо да въведе тарифи или квоти, когато има внезапни скокове във вноса.
След като комисията предложи тарифи, държавите-членки гласуват дали да ги одобрят. Въпреки това, ако четири или повече държави-членки, съставляващи най-малко 35 процента от населението, гласуват против, те не се прилагат.
ЕС може също така да започне разследвания, ако смята, че определени сектори са ощетени от продукти на ниски цени. Но неотдавнашното разследване на субсидирането на производителите на електрически превозни средства от Пекин отне повече от година, тъй като властите събраха планини от доказателства.
Блокирани мерки
Фактът, че четири държави членки могат да блокират отбранителни мерки, също накара някои политици да твърдят, че Комисията се нуждае от повече собствени инструменти.
В знак на това колко коварно може да се окаже въвеждането на ограничения за Пекин, изпълнителната власт на ЕС трябваше сама да започне антисубсидийното дело за EV, тъй като никоя държава-членка или компания не се осмели да подаде жалба.
Мартин Кохер, министър на икономиката на Австрия, каза в интервю за FT през декември, че приоритетът все още е да се „продължи разговорът“ с Пекин, като се придържа към правилата на СТО. Той твърди, че няма нужда от „допълнителни инструменти за защита на единния пазар срещу нелоялна конкуренция“.
Девалвацията на ренминби може да засили ефекта от това, че Китай предлага дъмпинг на евтини продукти на пазарите на ЕС.
Много нововъзникващи пазарни икономики вече налагат ограничения върху вноса на китайски стоки - потенциално изтласквайки повече от тях в Европа.
„Каскадният ефект на китайския износ надхвърля развитите пазари“, каза Ричард Макгрегър, бивш журналист от FT, който сега е старши сътрудник на института Lowy в Австралия. „Много държави, които Китай смята за приятели в глобалния юг, поставят бариери, като Турция, Бразилия и Индонезия, наред с други.“
Комисията вече е запасила арсенала си с нови оръжия след първия четиригодишен мандат на Тръмп, който приключи през 2021 г. Те включват инструмент за борба с принудата, който му позволява бързо да отмъсти на държави, въвеждащи ограничения върху износа или ембарго върху вноса.
Последвайте ни
0 Коментара: