Великобритания показа амбициозна концепция за създаване на боен самолет от следващо поколения. Проектът е наречен Tempest ("Силна буря") и бе разкрит в рамките на авиационното изложение, което се провежда в момента във Фарнбъроу.
 

Британският секретар (министър) на отбраната Гавин Уилямсон заявил по време на церемонията по представяне на концепцията, че светът навлиза в нова ера на въоръжените конфликти, което налага усилията на страните да се съсредоточат върху следващото поколение бойни средства.
 
Уилямсон отбелязал, че Обединеното кралство е световен лидер в бойните въздушни технологии и че представената днес концепция е ясен сигнал, че страната сама ще търси заместник на Eurofighter Typhoon.
 
Секретарят по отбраната каза още, че проектът Tempest е част от цялостна стратегия, която ще позволи на Великобритания да запази въздушното си превъзходство, както над собствена, така и над чужда територия, като в същото време стратегията позволява запазване на технологични възможности и работни места.
 
Демонстрираният „концептуален” макет на изтребителя Tempest представя доста голям двумоторен самолет, близък по размери и напомнящ облика на американския Loclheed Martin F-22A, макар да не е ясно дали макетът има отношение към реалния облик на перспективния британски изтребител след 15-20 г.


 Возможен облик на перспективния британски изтребител

По Tempest ще работи т.нар. „Team Tempest”, който се води от BAE Systems и включва още двигателостроителя Rolls-Royce, британския отдел на Leonardo, който се занимава с проектиране на авионика и сензори, и европейската компания MBDA, която разработва авиационни оръжия. Част от екипа са и Кралските ВВС.
 
Работата по Tempest върви в рамките на отпуснатите през 2015 г. £2 млрд. (€2,26 млрд.) за авангардни разработки в областта на бойната авиация.
 
Уилямсон заявил, че проектът Tempest е отворен за външни партньори, които имат възможност да допринесат за него финансово или технологично. Великобритания е готова да работи с Япония, Швеция и Турция по проекта, но вероятно кръга на заинтересуваните е по-голям.
 
Британският секретар по отбраната заявил, че в края на 2020 г. трябва да се вземе решение за това какъв брой от бойния самолет, който ще бъде създаден на базата на проекта Tempest, да се поръча. Машината трябва да е в серийно производство към 2035 г. и да замени британските Eurofighter към 2040 г.


 Визия за перспективите на британската въздушна мощ (отгоре надолу): Lockheed Martin F-35B, Eurofighter Typhoon, Tempest

Много малко бе казано за реалните характеристики на Tempest, като от BAE Systems се задоволиха с общи обяснения за машината и способностите ѝ.
 
Tempest ще бъде изграден още от първи ден да работи в мрежова среда. Възможно е да се създаде пилотируема и безпилотна версия, а машината ще се задвижва от реактивни двигатели от следващо поколение, които ще бъдат проектирани да произвеждат много електрическа енергия, която ще може да се използва от лазерни оръжия. Многоспектралени сензори ще допълват оборудването на самолета, а коптикът ще е виртуален, тоест цялата информация ще се изобразява на шлема на пилота и в кабината няма да има реални дисплеи.
 
Проектът Tempest идва на фона на последните месеци на Великобритания в Европейския съюз и може да се разглежда и като политическо послание. Точно като такова послание започна и френско-германският проект FCAS, който целеше да демонстрира задълбочените връзки на Франция и Германия на фона на Brexit.
 
Проектът носи името на изтребителя от Втората световна война Hawker Tempest. Символично или не, Hawker Tempest е създаден на базата на Hawker Typhoon, който споделя името си с Eurofighter на британска служба.
 
Tempest бе очаквано проект хладно от Airbus, тъй като компанията ще си партнира с Dassault по FCAS. Изпълнителният директор на Airbus Defence and Space Дирк Хоке заявил, цитиран от Reuters, че би било най-добре всички страни в Европа да работят заедно по един проект.
 
По публикация в списание АЕРО