Мащабно проучване на плюсовете и минусите на интернета, проведено от американски учени, показа, че “висенето” в мрежата, онлайн-игрите и общуването с останалите потребители е много важно и полезно за нормалното развитие на подрастващите.
Резултатите от изследването противоречат на мнението на доста родители и учители, че прекарването с часове в интернет е само губене на време. За експеримента, продължил 3 години, учените привлекли над 800 американски деца и техните родители. “Като използват интернет, тийнейджърите едновременно усвояват новите технологии и повишават нивото си на грамотност. Те се учат да общуват, създават собствени уебсайтове, обменят препратки”, смята авторът на публикувания доклад Мими Ито. Според учените всичко това преди 10 години се е смятало за доста сложно и достъпно само за специалисти, а съвременните младежи го правят с лекота. Проведеното изследване стана част от голям проект за проучване на цифровите средства за масова информация, за което няколко американски фондации отпуснаха общо 50 млн. долара. Основната му цел бе да изясни как децата и тийнейджърите в една държава общуват, учат и си почиват в цифровото пространство. По думите на Ито те “висят” много по-дълго време в социални мрежи като “MySpace” и “Facebook”, отколкото по паркове, улици или търговски центрове. Проучванията показаха също, че за определена категория младежи мрежата е възможност да изразят творческите и техническите си способности. “Например любителите на японски анимационни филми създават онлайн-клубове за обсъждане и дори сами се опитват да направят видеоматериали. Те се учат да редактират, продуцират и усвояват японския език”, казва Мими Ито. Учените са установили също, че между тези, които имат неограничен достъп до интернет, и онези, които нямат подобна възможност, съществува голяма разлика в техническото развитие. “Има деца, които нямат интернет вкъщи и могат да ползват мрежата само на компютрите в училище или например в библиотеката. Но времето им е ограничено от работното време на тези учреждения и освен това на обществените компютри достъпът до някои уебсайтове е блокиран”, посочва Ито. Учените призовават родителите и учителите да се интересуват от това какво правят децата им в мрежата. Това може да стане не само допълнителна точка за сближаването между родители и деца, но и ще позволи на по-големите да дадат необходимите съвети. По думите на учените направените от тях изследвания ще помогнат за преразглеждането и подобряването на съвременната образователна система. /Би Би Си