Във връзка с прехода на гражданския транспорт към електрическо задвижване в западните страни се появи подобна тенденция и в сегмента на бойните превозни средства.

В същото време много анализатори поставят под въпрос рационалността на опитите за „електрифициране“ на войските. Испанският експерт Хуан Карлос Андрес Ереро, който изрази мислите си на страниците на Infodefensa, не е съгласен с тях.

Според него по време на войната в Украйна разузнавателните и противотанковите части, както и куриерската служба на украинските въоръжени сили активно са използвали електрическия мотоциклет Atom Military от компанията Eleek: 

Това е първият конфликт, в който тези превозни средства са широко използвани в битка.

С тегло само 60 кг, мотоциклетът може да измине до 150 км без презареждане на батерията. Способен е да носи товар до 150 кг и да развива максимална скорост от 90 км/ч; Възможно е да се движите в режим "велосипед" в случай на необходимост и да пестите батерията.

Електрическият мотоциклет даде на украинските части стелт, който осигурява решаващо тактическо предимство. Тяхната безшумна мобилност и ниска топлина гарантират маневреност и изненада - отбелязва авторът.

Батериите се зареждат в бази и контролирани зони, но при необходимост мотоциклетът може да се включи към общо захранване.

През 2023 г. General Motors Defense (GMD) представи новия Hummer EV, изцяло електрическо бойно превозно средство от взводен клас. Захранва се от 200 kWh батерия, която осигурява пробег от приблизително 450 км.
 

 

Hummer EV

Въпреки това, въпреки тактическите си предимства, батериите в момента осигуряват ограничена автономност на бойните машини. Освен това времето за презареждане може да достигне няколко часа - обяснява авторът.

Пентагонът планира широко да използва изцяло електрическо оборудване на бойното поле до 2050 г. Първоначално обаче Министерството на отбраната на САЩ разчиташе на хибриди, по-специално това се отнася за обещаващата бойна машина на пехотата XM30, която заменя Bradley.

Както посочва авторът, разработването на нови материали и технологии може да увеличи ефективността на батериите.

Ключовият момент тук е енергийната плътност, увеличаването на която води до намаляване на теглото и обема на батерията. Най-ефективни в това отношение са литиево-йонните батерии. В момента те имат енергийна плътност от около 150 Wh/kg.

Въпреки това, GMD е инсталирала своите 280 Wh/kg батерии Ultium NCMA в Hummer EV. През април 2023 г. основният му конкурент CATL обяви, че има кондензирана батерия с плътност на мощността от 500 Wh/kg, което „е безпрецедентно постижение“. Малко след това Wright Electric обяви създаването на батерия с капацитет 1000 Wh/kg.

Производството на нови материали и атомни структури прави възможно разработването на батерии, които се зареждат по-бързо, издържат по-дълго и имат по-висока енергийна плътност - смята авторът.

В момента се провеждат изследвания за разработване на ключов хибриден материал, създаден с помощта на нанотехнологии, състоящ се от титанов диоксид и титанов нитрид. Тази комбинация създава литиево-сулфидна (Li-S) батерия със силициев нанотел анод с енергийна плътност от 2600 Wh/kg.

Може да се наложи да изчакате няколко години, докато технологията на батериите узрее достатъчно, за да позволи широкото използване на електрически превозни средства в битка - заключава авторът, прогнозирайки бъдещето на нов тип технология.
 

 

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук