Изследване на учените от Пекинския университет И Янг и Сяодун Сонг, публикувано в списание Nature Geoscience, съобщава, че земното ядро е спряло да се върти, но това не е причина за тревога. Янг и Сонг информират, че спирането е част от продължителен модел.

Данните от изследването показват, че земното ядро, по-конкретно твърдото му вътрешно ядро, е спирало да се върти и преди. Смята се, че вътрешното ядро преминава през цикъл на забавяне и ускоряване и дори обръщане на посоката на въртене приблизително на всеки 60-70 години, като последното такова е станало в началото на 70-те години на миналия век. Смята се, че това колебание е резултат както от гравитационното равновесие, така и от колебанията в магнитното поле на планетата.

Вътрешното ядро и мантията са донякъде гравитационно заключени. Според теорията флуктуациите (случайните отклонения от средното равновесие – бел. ред.) в планетата карат земното ядро да се движи към гравитационно равновесие. Това движение варира в зависимост от условията в Земята.

Тръпката е навсякъде с efbet.com

Друг фактор може да бъде магнитното поле на Земята. Магнитното поле се генерира в земното ядро и предизвиква движение на течното външно ядро, а следователно и на вътрешното ядро. Тъй като магнитното поле се колебае с течение на времето, се променя и движението на земното ядро.

Теорията би могла да обясни редица други явления извън земното ядро. Според Янг и Сонг това, което се случва дълбоко в планетата, може да повлияе на света на повърхността. По-нататъшните изследвания биха могли да предложат прозрения за промените в температурата и други климатични модели, включително промяната на морското равнище.

Природата реагира озадачаващо на променящия се климат в света. Новите открития за влиянието на вътрешността на планетата върху нейната повърхност могат да помогнат на света да разбере по-добре и да се подготви за последиците от изменението на климата. Янг и Сонг изобщо не разглеждат спирането като проблем, а по-скоро като естествена част от цикъл в рамките на планетата.

Пълният обхват на последиците от спирането на земното ядро и потенциалната смяна на посоката все още не е известен, но откриването на въздействието, което то може да окаже върху климата на планетата, може да промени правилата на играта за кръстоносците на климата по целия свят.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук