"Локхийд Мартин": Осемте Ф-16 за България вече са на производствената линия
Ако получите и следващите осем изтребителя, вече ще имате ескадрила, с която да може да оперирате, каза Джонатан Лин
Джонатан Лин е ръководител Бизнес развитие за България в "Локхийд Мартин". Той отговаря и за програмата Ф-16. Говори се за отсрочка във времето за отговора, който България трябва да даде за това дали би купила още осем изтребителя, предава БНР.
"Българските Ф-16 са на производствената линия в завода ни в Грийнвил, Калифорния. Към момента по програмата за производството на Ф-16 очакваме следващата година да започнат първите изтребители да излизат, за да може да правят първите тестове полети.
Очакваме това да стане в началото на 2023 година. И тогава да видим реално първите Ф-16 блок 70 да летят. Те няма да бъдат българските машини, които се очакват. Но дори и самият факт, че вече можем да кажем, че тези машини ще излязат от производствената линия и ще правят своите тестови полети, е достатъчно голям напредък. Нямаме проблеми с производството на Ф-16 блок 70", каза Джонатан Лин.
На първите тестове ще има ли и български пилоти?
"Начинът на работа на договора определя и процедурата. Вашият договор е между две правителства. Затова работата на компанията ни е да тестваме изтребителите и да ги предадем на американското правителство. Тогава вече американското правителство ще работи с България. Но хубавото в цялата работа е, че и вие вече имате един пилот, който е преминал етап на обучение за управление. Втори, който навлиза в тренировъчната програма. Още трима ще ги последват. Затова виждаме доста сериозна активност от пилотите ви, които се готвят да управляват бъдещите Ф-16".
Остава ли датата 2025 г. за доставка на първите машини?
"Договорката, направена през правителството на Съединените щати и с българската страна, е 2025-а. Това е годината, в която ще получите тези изтребители. Тази дата не е била променяна. Разбираме, че забавянето на доставката е заради това, което се случи заради Covid и другите неща. Но смятаме да спазим договорката, която имаме. А това е 2025 г.".
За следващите осем Ф-16 какви разговори имате?
"През юли изпратихме писмо към българските власти и направихме това предложение. Крайният срок за отговор е 1-ви ноември. Но се работи и за удължаването на срока, за да може да проучат предложението. Разбираме и положението на сегашното правителство в процеса. Но има предложение за подписване".
Датата първи ноември може да бъде удължена. Имаше и въпроси по договора, нали?
"Може да бъде. Работим с американското правителство и с българското правителство. Но тази „точка във времето“ зависи от американското правителство. Договорът е между правителствата. И затова не мога да се произнеса. Още по времето, когато беше предоставен този документ на страната ви, министърът на отбраната ви е посочил нещата. Но продължаваме разговорите в България с правителство и с министерството, за да продължи процесът".
С платени вече над два милиарда лева за първите осем изтребителя и обявена цена от 2.97 млрд. лева за вторите…. Критиците казаха, че това са адски много пари.
"Министърът ви на отбраната преди време посочи колко ще струва новата оферта. Но това е договор между две правителства и това е цената, която е дало американското правителство. По отношение на цената трябва да знаете, че дори да е такава, тя има много допълнителни неща, които се включват в нея, и не е всичко това свързано с „Локхийд Мартин“.
При една такава сделка вие не се договаряте само с компанията, с американското правителство, но и с още много производители, които са част от това споразумение и процеса".
Политическата ситуация в България обаче не е в полза на това да се вземат каквито й да било решение за новите самолети. Нямаме редовен парламент, например.
"Не съм нито политически анализатор или геополитик, за да мога да коментирам този въпрос. Но мога да кажа, че ако получите и следващите осем изтребителя, вече ще имате ескадрила, с която да може да оперирате. За военновъздушните сили на България е важно да има този пълен набор от изтребители. Пилотите ви ще извървят този нужен процес на обучение.
В България имаме чудесен проект с Академията на военновъздушните сили. Там тренираме хората, които ще преподават на бъдещите пилоти. Предоставяме специалисти. Този проект се развива добре. А желанието ни е България да може да поддържа и да оперира тези военни самолети в рамките естествено на суверенното въздушно пространство".
А има ли възможност за сътрудничество по програмите, в които компанията ви участва и за изследването на Марс?
"Аз мога да говоря само за изтребителите. Не съм специалист по космическите проекти. Но ако България иска да бъде част от нещо, най-добрият начин е да попита".
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
3 Коментара: