Разхищенията са огромни. Милиони тонове хранителни продукти всяка година отиват в кофите за боклук. А повечето от тях са напълно годни за консумация.

"Дойче Веле" разкри какво правят германските супермаркети с храните, чиято годност изтича?

Всяка година в Германия се изхвърлят към 12 милиона тона хранителни продукти с изтекла трайност. А всъщност повечето от тях биха могли да се консумират без каквито и да било вреди за здравето.

Предвидено е до 2030 година количеството изхвърляни храни в Германия да се намали наполовина. Но как точна да стане това?

Супермаркетите ли са виновни за всичко?
Кой обаче изхвърля толкова много храна ежегодно? По данни на германското Министерство на храните и селското стопанство само четири процента от отпадъците са от търговските обекти – най-голямата част идва от ресторантите и частните домакинства.

Всеки германец изхвърля средно по 75 кг. хранителни продукти годишно – предимно зеленчуци и плодове.

Много храни се изхвърлят и по време на прибирането на реколтата. Около 40% от хранителните продукти, които се произвеждат в световен мащаб, не попадат в потребителските кошници, информират от природозащитната организация WWF.

Кривите моркови, ябълките със странна форма и другите зеленчуци и плодове без добър търговски вид най-често не стигат до купувача. Какво би помогнало да се намали количеството на изхвърляните продукти?

Външният вид не е най-важният
Германските фермери все по-често раздават безплатно част от реколтата, която не може да бъде предадена на супермаркетите заради нестандартния си външен вид. Някои поставят шкафове близо до фермите си, за да могат минувачите да си вземат зеленчуци или плодове срещу символична сума.

Други раздават продуктите си на пазара или си сътрудничат с местни инициативи в помощ на социално слаби хора.

В Кьолн например има специален магазин, в който се продават храни с изтичащ срок, вчерашен хляб и плодове и зеленчуци със странна форма. Купувачите могат сами да определят цената, тъй като целта на проекта не е да се получи печалба, а да се спасят храните.

Първият филиал на The Good Food в Кьолн бе открит през 2017 година, сега те вече са три.

Мерки срещу разхищението на храни
Супермаркетите решават как да се намали разхищението на хранителни продукти, чийто срок на годност е почти изтекъл. Веригата Edeka например възнамерява да подобри условията за съхранение на стоките, за да изхвърля по-малко.

Там вече използват нова технология за опаковането на някои видове плодове, благодарение на която продуктите могат да останат по-дълго на разположение на клиента.

Друга верига супермаркети пък предприема инициативи, с които стимулира търсенето на по-нетрайните продукти, така че те да се разпродават по-бързо. Има и други мерки срещу разхищаването на храни.

Супермаркетите предоставят непродадената храна на благотворителни организации или я препродават с голямо намаление. Плодовете без пазарен вид, зелевите листа или бананите, които не са намерили купувач, се излагат в някои филиали в специални кутии с надпис „за домашните животни“. И могат да бъдат взети безплатно.

Друга верига супермаркети в Германия - REWE - също предоставя продукти с изтичащ срок за благотворителни цели. В някои от магазините има рафтове, от които храната може да се вземе безплатно.

Има и други търговски вериги, които предлагат стоки безплатно, но предпочитат да не говорят за това публично – вероятно защото не биха искали да изгубят част от печалбата си заради желаещите да се сдобият с хранителни продукти безплатно.

Сроковете на годност
В търговската верига Penny продават плодове и зеленчуци с добро качество, но с лош търговски вид, под марката „Биогерои“. Пак там се предлагат и млечни продукти с надпис: „помиришете, опитайте, насладете се“ - с цел хората да бъдат убедени, че няма нищо страшно в това да се консумира някое сирене, чийто срок на годност изтича след няколко дни.

Върху опаковките на продуктите в Германия по правило е посочен препоръчителният срок за съхранение, а не крайният срок на годност. Поради това вече от няколко години се водят спорове по повод твърденията, че това заблуждава купувачите, като ги кара да мислят, че стоката е с изтекъл срок.