"Остър меч" ще сразява US самолетоносачи край китайските брегове
Китайците обаче изпреварват американците не в броя на корабите и размерите им, а в модерността на оборудването
В момента в световния океан има 49 самолетоносача, от които 20 принадлежат на САЩ. Втората по големина армада от самолетоносачи принадлежи на Китай (5 кораба), пише "Труд".
Уви, за Русия няма какво да говорим - това е само един самолетоносач "Адмирал Кузнецов", който по водоизместимост (59 000 тона) отстъпва на повечето от американските и дори и китайските. Например, най-големите самолетоносачи в света, “Ейбрахам Линкълн‘‘ и „Тиъдър Рузвелт“, имат водоизместимост над 106 000 тона. Китайците обаче изпреварват американците не в броя на корабите и размерите им, а в модерността на оборудването.
Пуснатият на вода миналото лято самолетоносач Fujian, например, има електромагнитни катапулти за изстрелването на самолетите. Сега само един американски самолетоносач „Джералд Форд“ има такъв катапулт, и който в момента е на бойно дежурство в Средиземно море.
Също така електромагнитните катапулти ще има и на още няколко самолетоносача, които са в процес на изграждане, например на руския „Щорм“. Китайците обаче смятат да оборудват с тях още няколко от новите си кораби. Включително и плаващ док за хеликоптери (хеликоптероносач), който ще служи в Южнокитайско море.
Той е предназначен както за хеликоптери, така и за атакуващи дронове като Hongdu GJ-11 („Остър меч“) и Feilong-2 („Летящ дракон“). Очевидно ще има хеликоптероносач, на който да може да каца най-новия китайски изтребител J-35. Въпреки че засега всичко това са само спекулации: проектирането на кораба тепърва е в ход.
Popular Science: Всички нови китайски самолетоносачи ще бъдат с ядрено задвижване
Друг китайски самолетоносач тип 004 ще бъде оборудван не само с електромагнитен катапулт, но и с атомна електроцентрала. Очевидно това ще даде възможност да се оборудва самолетоносача със свръхмощни неядрени оръжия, като лазерните оръдия и релсовите оръдия (релсотрон).
Ядрените самолетоносачи не трябва да носят огромно количество гориво, което им позволява да зареждат повече боеприпаси на борда и по този начин да подобри бойните си способности. В допълнение, площта на палубата се увеличава, а с това не само групирането на палубните самолети, но и скоростта на тяхното изпращане в полет.
Новият китайски самолетоносач с ядрен двигател ще може да носи изтребители J-15 и J-31, и самолетите за ранно предупреждение и контрол Xian KJ-600 и ударните дронове от типа стелт, пише изданието Popular Science.
Първоначално се предполагаше, че на новите китайски самолетоносачи ще бъдат монтирани изтребители J-20, но китайският контраадмирал Джан Чжаочжун отхвърли тази възможност. Факт е, че самолетът няма сгъваеми крила, което не позволява организирането на компактното му съхранение, така че този изтребител може да бъде повреден на палубата на самолетоносач по време на силна буря.
Китайците подобриха всички съветски разработки - от Як-44 до двигателя РД-93
Целият авионосен флот на Китай естествено е насочен към Индотихоокеанския регион, където сега САЩ се опитват да се установят с такава маниакална упоритост. По този начин изграждането на новите самолетоносачи и хеликоптероносачи от Китай е просто опит да се противопостави на американската военна експанзия. В момента китайците проектират или вече са започнали да строят поне 3 нови кораба, като 2 от тях със сигурност ще бъдат с ядрени двигателни инсталации.
Китайската програма за самолетоносачи първоначално се основаваше на съветските проекти, след като Китай закупи изведените от експлоатация самолетоносачи "Киев", "Минск", "Рига" ("Варяг").
Вярно е, тяхната съдба беше много различна.
За "Киев" не измислиха по-добра съдба, освен да го превърнат в първия в света хотел-самолетоносача и от 2012 г. той приемаше туристи в Тянцзин.
"Минск" беше акостирал в Нантонг. Той е закупен от частен инвеститор, който възнамеряваше да създаде военен тематичен парк Minsk Aircraft Carrier World на базата на самолетоносача с инвестиция от 10 милиарда юана (около $14 млн.).
Най-щастлива беше съдбата на ‘‘Варяг“, чийто строителство беше замразено през 1988 г. поради липса на финансиране. Китайците закупиха кораба и го преустроиха в свой собствен самолетоносач Liaoning.
Но първият атомен самолетоносач тип 004 ще доразвие технологично идеите на съветския „Уляновск“. Той е построен през 1980 години и корабът трябваше да стане флагман на съветския флот, не по-нисък по мощност от американските самолетоносачи.
Въпреки това през 1992 г. корабът беше нарязан за скрап. Въпреки това, идеята, очевидно, беше успешно подета и развита от китайците.
Те се отдалечават все повече и от разработките на руските самолети. Първоначално Китай възнамеряваше да закупи руските палубни самолети Су-33 за своите самолетоносачи.
След това обаче Китай успя да разработи свой собствен Shenyang J-15 и както в случая с ‘‘Уляновск‘‘, взе съветско-руската технологична основа на Су-33. По-специално, новият самолет вече имаше почти изцяло китайска авионика, а степента му на локализация непрекъснато се увеличава.
Китайците също са разработили свой собствен стелт изтребител от пето поколение, Shenyang FC-31, който скоро трябва да влезе във военновъздушните сили. Освен това самолетният двигател първоначално е разработен на базата на руския РД-93. Вероятно готовият изтребител ще има изцяло китайски двигател WS-19.
Китайците разработиха и самолета за ранно откриване Xi'an KJ-600. И отново специалистите отгатват в него съветския палубен Як-44 с подобна компановка. Съветският проект обаче беше закрит след като беше създаден само един прототип. Но китайското развитие, както виждаме, скоро ще плаши американците над целия Тих океан.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
9 Коментара: