Трябва ли правителството във Франция да забрани, или поне да се обяви публично срещу консумацията на алкохол през януари? Този въпрос може и да звучи странно, но в момента това е водещ политически и обществен дебат в страната.

Темата се разви по-сериозно в последната седмица на 2023 г., след като група от над 45 учени и специалисти по борба със зависимостите от Франция изпратиха отворено писмо към здравния министър Агнес Фирмин льо Бодо с призив държавата да насърчи въздържанието от алкохол през януари.

От групата на учените и лекарите, работещи по проблемите на пристрастяването, посочват в писмото си, че в момента правителството не прави достатъчно, за да обяснява на населението рисковете от алкохола.

Оттам също така настояват да се оформи ясна кампания за "Сух януари".

Концепцията за "Сухия януари" идва от Великобритания, където преди 10 години започнаха с промотирането ѝ като начин за "пречистване" на организма след много ядене и пиене по празниците.

Идеята навлезе във Франция през 2020 г. под името "défi de janvier" - "януарското предизвикателство", като се насърчава от здравни и благотворителни организации.

Според актуално проучване на агенция BVA за Френската асоциация за превенция на алкохолизма и пристрастяванията общо над 60% от французите са склонни да се включат в това предизвикателство през 2024 г.

Френското здравно министерство и политическият елит на страната обаче не проявяват никакво желание да подкрепят инициативата.

В писмото си към министър Льо Бодо учените посочват, че държавната подкрепа за инициативата ще бъде възможност и "силен знак", който ще "успокои" дебата за консумацията на алкохол във Франция.

Въпреки това властите в страната продължават да държат дистанция от темата и да я избягват активно.

Според някои причината за това са силни лобистки интереси от страна на производителите на вино и на твърди алкохолни напитки, които са особено влиятелни по коридорите на властта в Париж.

Франция е вторият най-голям потребител на вино в света след САЩ, като френските политици винаги са се отнасяли с особено внимание към интересите на винарската индустрия в страната. В сектора са заети над половин милион души, а виното е смятано за един от символите на страната.

Друг важен момент е, че президентът Еманюел Макрон е смятан за най-приближения към алкохолния сектор държавен глава на републиката от Втората световна война насам.

Самият той обича алкохола, като е споделял, че пие вино всеки ден - на обяд и на вечеря, а по думите му "хранене без чаша вино звучи малко тъжно".

Тази година по време на празненствата на отбора по ръгби на Тулуза, който стана шампион на Франция, Макрон бе заснет как изпива бутилка бира за 17 секунди заедно с отбора в съблекалнята.

Така че според мнозина президентът е благосклонно настроен към позициите на френското алкохолно лоби.

А отношението на алкохолните и винени производители в страната към "Сухия януари" е отрицателно.

Оттам твърдят, че французите като нация традиционно пият умерено, което обезсмисля до голяма степен нуждата от подобен месец без алкохол.

Според тях тази идея се е зародила във Великобритания, където отношението към пиенето е доста по-различно от това във Франция, и затова там, както и в северните държави, има много по-голяма нужда от подобна традиция.

Кристел Лепресле от Vin et Société, която представлява френската винена индустрия, коментира през декември пред журналисти, че според нея не изглежда необходимо държавата активно да подкрепя месец без алкохол във Франция.

Тя цитира статистика, според която 90% от французите пият алкохол под препоръчителната граница от до 10 чаши на седмица, а цялостната консумацията за страната е спаднала с 60% за последните 60 години.

Така че според нея французите са успели "да съчетаят удоволствието от консумацията с умереността". Не всички обаче са на това мнение.

Скорошно проучване на Френската лига срещу рака показва, че 70% от френските родители не виждат проблем в това да позволят на тийнейджъри да пият алкохол по време на празниците.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук