При приземяването си на летището в Смоленск (Западна Русия) самолет Ту-154, с президента на Полша Лех Качински на борда, се разби, предадоха световните агенции.
Самолетът е обхванат в пламъци. Първоначално бе обявено, че са загинали 87 души, но по-късно стана ясно, че на борда е имало 132 пътници, като няма данни за оцелели, съобщава ИТАР-ТАСС. Говорителят на полското външно министерство Пьотр Пашковски потвърди, че на борда на самолета е бил 60-годишният полски президент Лех Качински. Според властите във Варшава, шефът на полската централна банка Славомир Скржипек също е бил на борда, както и министърът на отбраната, представители на полски семейства и на духовенството.<br /> <br /> Самолетът е излетял от полската столица Варшава, а на борда е била и съпругата на президента 66-годишната Мария. Лех Качински е бил на път за възпоменателна церемония във връзка със 70-ата годишнина от убийството на 22 000 полски войници от съветските тайни служби през 1940 г. в Катин, близо до Смоленск. Клането тогава е било извършено от съветски агенти в Катинската гора.<br /> <br /> По неофициална информация причина за трагичния инцидент е лошото време в района, където прелитала машината. Властите от Варшава разпространиха информация, че при приземяването самолетът се е блъснал в няколко дървета и се е запалил. &quot;Нещата изглеждат много зле&quot;, заяви Говорителят на полското външно министерство Пьотр Пашковски. <br /> <br /> &bdquo;При заход за кацане самолетът с президента на Полша не стигнал до пистата и според първите информации отнесъл върховете на дърветата, паднал и се разбил на части. При катастрофата няма оживели. По предварителни данни на борда е имало делегация от 85 човека и екипаж&quot;, заяви губернаторът на Смоленска област Сергей Антуфиев пред телевизия &quot;Россия 24&quot;, която излъчва на живо кадри от мястото на катастрофата, на които се виждат обгорели останки от самолета. В Русия е създадена правителствена комисия начело с премиера Владимир Путин, която да разследва всички обстоятелства около катастрофата.<br /> <br /> Според руския център за авиационно-космическо издирване на борда на самолета не е избухвал пожар преди разбиването му. Първоначално се появиха информации,че поради гъстата мъгла самолетът се ударил в дърво, в следствие на което на борда избухнал пожар. Самолетът е паднал на 300-400 метра от пистата на военното летище в Смоленск.<br /> <br /> Руският президент Дмитрий Медведев е информиран за катастрофата южно от град Смоленск. При разбиването на самолета в 10:50 часа местно време е имало гъста мъгла. Все още се изясняват точните причини за катастрофата. Не е изключено причина за катастрофата да е грешка на екипажа на самолета. <br /> <br /> Полският кабинет ще проведе по-късно днес извънредна среща, се казва в официално съобщение на правителството.<br /> <br /> Българският премиер Бойко Борисов е изпратил съболезнователна телеграма на полския си колега Доналд Туск по повод трагичния инцидент. <br /> <i><br /> Лех Александър Качински е роден на 18 юни 1949 г. в полската столица Варшава. Качински е юрист по образование. В периода 2002-2005 г. е кмет на Варшава. Качински е един от лидерите на партия &quot;Право и справедливост&quot;. През октомври 2005 година е избран за президент на Полша. </i><br /> <br /> <i>Самолетът &bdquo;Туполев-154&quot;, наричан още Ту-154 е съветски пътнически самолет за средни разстояния, конструиран от Конструкторско бюро Туполев, ръководено от Андрей Туполев. Бюро Туполев започва разработката на Ту-154 с вътрешни проекти в началото на 60-те години. Цели се прилагането на технически нововъведения в евентуален заместник на Ту-104. От преработки на гореспоменатия самолет, &bdquo;аванпроектите&quot; постепенно минават към чисто нов самолет. Ту-154 бе най-разпространеният реактивен пътнически самолет в родината си и по света. Той е първият истински пътнически самолет на Туполев - без военни предшественици, без военни варианти. Самолетът отбелязва технологичен скок за съветското самолетостроене със сложната си крилна механизация (предкрилки и трипроцепни задкрилки; двупроцепни на Ту-154М), хидравлично-бустерното си управление, автоматизацията на самолетоводенето посредством автоматичната бордна система за управление АБСУ-154 (сложен &quot;автопилот&quot;, способен да води самолета по зададен маршрут и да го управлява преди кацане по Категория II на ИКАО), както и с отварящите се навън свои врати. Основните системи на Ту-154 са тройно подсигурени (утроени) с оглед надеждност.</i> /БЛИЦ<br />