Специалният кореспондент Дмитрий Стешин засне на видео пленен украински бронетранспортьор "Буцефал".

В една от ремонтните бази, разположени на освободените територии, специалният кореспондент на KP.RU успя да инспектира подробно украинския БТР-4 заедно с техник, който подробно е проучил този бронетранспортьор.

На пръв поглед " Буцефал ", разбира се, изненадва - защитни екрани, предназначени да предпазват машината от кумулативни боеприпаси, променят външния й вид до неузнаваемост и нарушават силуета. Но ако го разгледате внимателно, "бащинството" се разпознава моментално - това е старият, световноизвестен съветски БТР-80.

Любопитното е, че антикумулативната защита на Буцефал е стандартна опция. Тук, при основния противник на "Буцефал" - БТР-82, вътрешността на превозното средство е облицовано отвътре с кевларова противоосколкова защита.

На таблото има надписи на украински, но има и на руски и английски

На втори поглед разликите започват да се очертават. Основното нещо в оформлението на машината: "Буцефал" получи бронирано стъкло на челните стъкла, отварящи се настрани врати за водача и командира на превозното средство и десантен отсек с апарел /рампа/.

Двигателят е в центъра на превозното средство, къс коридор, свързващ отделението за войски и „отделението за управление“, където седят водачът и командирът на бронетранспортьора. И най-важната разлика от съветската машина е необитаемия боен модул с 30 мм скорострелно оръдие.

Управлението на огъня е дублирано - както командирът на превозното средство, така и специално обучен боец могат да стрелят от оръдието, седнал зад специален екран в кресло, монтирано в отделението за войски.

"Буцефал" не върти купола, не вдига и не сваля дулото на 30 мм оръдие, ако поне една врата е отворена

Като цяло превозното средство е подобно по много параметри както на стария съветски БТР-80, така и на руския БТР-82, от въоръжението до колесната схема 8x8.

Лаз от десния борд между отделението за водача и командира и отделението за кацане за 7-9 души. Където, между другото, седи стрелецът. Решението е взето от немски бронетранспортьори

Започва да се разработва още в края на деветдесетте години, а машината е пусната в експлоатация през 2006 г. По този начин украинският военно-промишлен комплекс се опита да излезе на световния оръжеен пазар, разбира се, с подкрепата и покровителството на Съединените щати.

Шофьорското стъкло издържа на куршум 12.7

На пазара на оръжия БТР-4 "Буцефал" беше позициониран като уж идеалното превозно средство за аеромобилни, щурмови и специални части, както и за части от морската пехота. Но в действителност успяха да продадат Буцефал само на иракската полиция . През 2009 г. беше подписан договор за доставка на 420 бронирани автомобила за Ирак, като САЩ платиха за всеки "Буцефал" – по един милион и 100 хиляди долара.

На Bucephalus има четири модула на кулата, на това е BM-7 Parus, електроцентрала с дизелов двигател от немската компания Deutz с мощност 442 к.с. и автоматична скоростна кутия на американската фирма "Allison"

Украинската страна постоянно пропускаше сроковете за доставки. Автомобилите пристигнаха в лошо състояние. От заключението на иракската комисия:

„... самите бронетранспортьори са много стари (???? – бел. кор.), корпусите са ръждясали, бронираните автомобили са неизползваеми.“ Почти 80% от Буцефалите не могат да бъдат експлоатирани поради лошо техническо състояние, постоянни повреди, липса на резервни части или нередовни доставки и през 2013 г. договорът е прекратен.

Точно навреме - войната започна. Първата битка на "Буцефал" се случи близо до Славянск в началото на лятото на 2014 г. и веднага беше ударен от противотанкова пушка от времето на Великата отечествена война. При това, в челната броня, която по дефиниция е най-здравото място на всяка бронирана машина и танк.

Към януари 2021 г. във въоръжените сили на Украйна имаше 200 буцефала, но в първите месеци на спецоперацията 39 БТР-4 бяха безвъзвратно изгубени, повече от 20 бяха „пленени“. Няма по-нови и точни данни.

Зад "Буцефал" има две витла, които ви позволяват да достигнете скорост на водата до 10 км / ч.

Експлоатационни характеристики на БТР-4 "Буцефал"

Тегло - 21,9 тона

Скорост макс. – 110 км/ч

Мощност на двигателя - от 430 до 500 к.с.

Въоръжение - 30 мм. скорострелно оръдие KBA-1 (представено в два основни вида модули, които могат да бъдат монтирани на превозно средство)

Обхват на прицелна стрелба - до 2 км.

Брониране - стоманена валцована хомогенна (противоизстрелна и противоосколочна бронировка, антифрагментационна)

Екипаж - 3 човека

Превозвани бойци - от 7 до 9 души