Русия нахално лансира Северния морски път като "алтернатива" на Суецкия канал в Египет, след като огромен контейнеровоз блокира натоварения корабен маршрут, информира "Франс прес".

Руският президент Владимир Путин отдавна рекламира преминаването покрай сибирското крайбрежие на страната като конкурент на Суецкия канал, а Русия се възползва от задръстването на египетския маршрут, за да го изтъкне отново.

Контейнеровозът MV Ever Given, който е японска собственост и плава под флага на Панама, заседна във вторник по време на пясъчна буря, блокирайки водния път, свързващ Средиземно море с Червено море и откъдето преминава над 10 процента от световната морска търговия.

Руската ядрена агенция "Росатом" даде днес три леко иронични основания да се "разглежда Северния морски път като жизнеспособна алтернатива на маршрута през Суецкия канал".

Първата причина, отбеляза "Росатом" в англоезичния си профил в "Туитър", е, че арктическият път предоставя "много повече място за рисуване на странни картини с помощта на вашите гигантски кораби".

"Росатом" включи линк към новина, в която се съобщава, че проследяваща карта показва, че гигантският кораб бил направил формата на мъжки гениталии, преди да заседне.

Ако корабите заседнат в Северния морски път, тя ще изпрати ледоразбивачи, за да им помогне да ги измъкнат, увери държавната руска ядрена агенция, която е официалният инфраструктурен оператор на пътя.

"Росатом" публикува и анимирано изображение от поредицата американски шпионски филми "Остин Пауърс", изобразяващо главния му герой, заседнал в совалков вагон, даващ назад и напред в тесен тунел - фотошопнат с кораба, заседнал в Суецкия канал.

"Може да закъсате в Суецкия канал с дни", отбелязва руската ядрена агенция.

Холандска фирма за спасяване, изпратила експерти да помогнат за преместването на кораба в Суецкия канал, уточни вчера, че операцията по отблокирането му може да отнеме дни или седмици.

Русия инвестира значителни средства в развитието на Северния морски път, който позволява на корабите да намалят пътуването до азиатските пристанища с 15 дни в сравнение с конвенционалния маршрут през Суецкия канал.

Тъй като маршрутът става все по-свободен от лед, Москва планира да го използва за износ на петрол и газ за задграничните пазари.