Секс скандалите, които сринаха кариерата на основателя на Uber
Постоянно изникват нови технологични компании, които измислят и разработват разнообразни иновативни продукти. Инвеститори на рисков капитал са готови да вложат милиарди в тях, а стойността им нараства експоненциално.
Акционерите са щедри, но безкомпромисни, когато става въпрос за публичния имидж на компаниите, в които инвестират. Защото всеки удар по него може да им струва цяло състояние.
Поредната жертва на тази особена система е изпълнителният директор и основател на Uber Травис Каланик.
Каланик е "мозъкът" на Uber и един от най-популярните технологични предприемачи, но плати висока цена за несгодите на компанията.
А те наистина изглеждаха сериозни. През последните месеци Uber бе разтърсена от поредица от скандали, които доведоха до напускането на високопоставени служители и сериозно навредиха на публичния й имидж.
Обвиненията към Uber летяха като куршуми - изнасилена клиентка от шофьор на компанията и прикриване на доказателства за престъплението, сексуален тормоз и дискриминация на служителка, кражба на интелектуална собственост от конкурент и използването на измамен софтуер, който да заблуди властите.
Самият Каланик също бе замесен в скандалите, след като негова инструкция за това кой с кого (и при какви условия) може да прави секс в Uber стана публично известна.
"Не правете секс с друг колега, ОСВЕН ако 1. вие сте помолили човека за тази привилегия и той ви е отговорил с "Да! Аз ще правя секс с теб" И 2. ако двамата (или повече) сте на едно и също служебно положение.
Каланик е знаел и за повечето от скандалните случаи, които компанията се постара да потули.
Всяко от обвиненията нанасяше все по-тежък удар върху публичния имидж на Uber. Скандалите донесоха проблеми с властите и дори провокираха някои от партньорите й да прекратят бизнес отношенията си с компанията.
Постепенно спиралата от проблеми се превърна в сериозна заплаха дори за "свещената крава" - пазарната стойност на Uber.
Освен това редица държави по света забраниха услугите на компанията, тъй като превозвачът не се съобразява с националните им закони. В Европа България, Италия, Дания и Унгария я принудиха да напусне, а техният пример скоро може да последват и Финландия, Франция, Испания и Холандия. Китай, Австралия и някои американски щати също я отрязаха.
Инвеститорите започнаха да се замислят колко ще им струва цялата тази криза. Те имаха достатъчно власт в борда и решиха да действат радикално, за да защитят огромните си вложения. Ако пазарната стойност на компанията се срине, те биха изгубили милиарди долари.
Затова и действаха бързо - поискаха Каланик директно да напусне поста си и той нямаше как да им откаже.
Не го спаси и личната трагедия (внезапната кончина на майка му), нито предложението да си вземе безсрочен отпуск и временно да повери управлението на други хора.
Компанията е сред най-атрактивните на пазара и има потенциал да се превърне в най-скъпия стартъп в света. В нея инвестират Фондът за публични инвестиции на Саудитска Арабия, гигантът във взаимните фондове BlackRock и топ банки като Morgan Stanley и Goldman Sachs.
Но Uber има сериозни организационни проблеми и определено се нуждае от промяна. Според бивши служители в компанията цари хаотична фирмена култура на сексизъм и непрофесионални бизнес практики, които сериозно влияят върху работния процес, включително върху реализацията на проекти и цели. Това няма как да бъде толерирано от акционерите.
Въпреки поисканата оставка, те демонстрираха уважение към Каланик и отчетоха приноса му. "Травис винаги е поставял Uber на първо място. Това е смело решение и знак за неговата отдаденост и любов към Uber", заяви един от инвеститорите и член на борда Бил Гърли.
По думите му Каланик е оказал голямо влияние на света и на него ще бъдат посветени "много страници в историческите книги".
"Той е визионер, изградил огромен бизнес, който променя начина на живот на хората", заяви Мичъл Грийн от Lead Edge Capital.
Бъдещето на Uber
Оставката на Каланик поставя въпроса кой може да поеме ръководството на Uber, особено когато компанията е структурирана почти изцяло според неговите виждания.
Въпреки че вече не е изпълнителен директор, Каланик вероятно ще остане "силният човек" в Uber, поне докато държи контролния пакет от акции на компанията.
Източник: webcafe.bg
Последвайте ни
0 Коментара: