Прочутият режисьор Жан Люк Годар отказа да уважи с присъствие прожекцията на собствената си продукция "Филм Социализъм" (Film Socialisme). Французинът, когото чакаха хиляди почитатели на булевард Кроазет, в последния момент се отказа да дойде на фестивала в Кан.
Лентата беше показана в зала Дебюси на 17 май и предизвика огромен зрителски интерес и отзвук в средите на критиката. В писмо до директора на фестивала Тиери Фремо, Жан Люк Годар е обяснил причините да игнорира най-престижния световен форум за кино. &quot;За мое огромно съжаление поради затруднения, така добре познати на гърците, не мога да пристигна в Кан. Заради фестивала съм готов да ида на края на света, но уви, не и по-нататък...&quot; Какво има предвид Годар под &quot;гръцки проблеми&quot; остана загадка. <br /> <br /> Последният му филм изглежда по-скоро като философски манифест на прочутия френски кинокласик. Заснет в постдокументален маниер с цифрова камера, той представя европейския поглед към всички световни проблеми наведнъж и върви на два езика едновременно.<br /> <br /> На френски е озвучен, а английските субтитри са в нов уникален формат - вместо традиционния дословен превод Годар предлага концептуални текстове, извадени от общите диалози, които само приблизително дават представа за какво конкретно става дума.<br /> <br /> Философският колаж от цитати на Дерида, Жан-Пол Сартр, Маркс, Бергсон обаче е практически неразбираем&nbsp; за невладеещите френски език. Самата картина също възпроизвежда принципа на колажа - авторският материал на Годар се преплита с фрагменти от хроники и кинокласики като &quot;Броненосецът Потьомкин&quot;. Самият филм условно е разделен на три части: &quot;Вещи&quot;, &quot;Къде отиваш, Европа&quot; и &quot;Хуманитарен свят&quot;. В последната част режисьорът се обръща към шест географски огнища на културата - Египет, Палестина, Елада, Неапол, Барцелона и Одеса.<br /> <br /> &quot;Идеите ни разделят, а мечтите ни сближават&quot;, утвържадава Годар в &quot;Социлизъм&quot;, използвайки визуалния материал само като носител на едно глобално философско послание.<br /> <br /> По време на вълненията през май 1968 година Годар, заедно с Франсоя Трюфо, става причина за провала на фестивала. Режисьорите излизат тогава с открито писмо-обръщение към останалите участници с призив незабавно да бъде прекратен. В резултат на това част от журито се саморазпуска, което довежда и до прекратяване на фестивала.<br /> <br /> <b> Антония Стойнова, специален пратеник на БЛИЦ в Кан</b><br />