Край бреговете на река Марха в сибирската част на Арктика земята е нагъната по начин, който озадачава учените, съобщи електронното издание Лайв сайънс.

Преди дни изследователи от НАСА публикуваха поредица сателитни снимки на странно нагънатия пейзаж. Те са заснети от спътника "Лендсат 8" и показват двата бряга на река Марха, покрити с извити тъмни и светли ивици. Необичайният зрителен ефект се наблюдава и през четирите сезона, но е най-отчетлив през зимата, когато белият сняг прави изображенията още по-контрастни.

Учените не са сигурни каква е причината за тази особеност в района. Различни експерти от НАСА дават различни вероятни обяснения. Едно от тях е свързано с ледената повърхност. Тази част от Централното сибирско плато е покрита с вечна замръзналост през 90 на сто от годината, която понякога се размразява за кратки интервали, смятат в НАСА.

Участъците земя, които непрекъснато замръзват, размразяват се и отново замръзват, придобиват странни очертания в овални форми или на ивици и са описани от учените в изследване, публикувано през 2003 г. Този ефект се дължи на промените в почвата и камъните при постоянното замръзване и размразяване.

Но други подобни примери като каменните кръгове на Шпицберген, Норвегия, са с доста по-малки размери от ивиците в Сибир.
Друго вероятно обяснение е ерозията. Американският геолог Томас Крафорд обясни за НАСА, че ивиците наподобяват релефа на седиментни скали, които придобиват подобни форми при топене на снегове или стичане на вода по тях. Според НАСА това е логично обяснение, но въпросите остават, докато извивките не бъдат изследвани на място.