Учените повдигнаха нови въпроси относно това дали проба от коронавирус, държана години наред в лаборатория на Ухан, може да е мутирала по естествен път или чрез генетични експерименти, за да се превърне в вируса, който причинява COVID-19, пише британският вестник The Independent

След пандемията от ТОРС през 2003 г., базирани в Китай изследователи проучват пещери, обитавани от прилеп, с надеждата да проследят и анализират потенциални нови коронавируси, особено в Института по вирусология на Ухан.

Сред най-почитаните от тези учени е д-р Ши Дженгли, наречен от колегите си „Жената прилеп“, която съавтор на най-обширната академична книга за новия коронавирус до този момент.

В допълнение към пълното генетично описание на вируса, книгата на д-р Ши - публикувана в Nature, разкри, че Уханският институт съхранява проба от вирус, събрана от прилепи , която според нея е 96,2% съвпадение с вируса причиняващ COVID-19. - най-близкият вече открит.

Научният консенсус е, че двата вируса е малко вероятно да са еднакви, като някои оценки предполагат, че може да отнеме между 20 и 50 години, за да се компенсира 4-процентната генетична разлика.

Въпреки това, провежданата изследователска работа, проведена в Ухан за подобряване на способността на патогените да причиняват заболяване, известна като „извличане на функция”, е документирана в трудове, публикувани между 2015 и 2017 г., описани в един документ, в съавторство с д-р Ши като „експерименти за заразяване с вируси“.

Макар учените също да вярват, че генетичният код на Sars-Cov-2 предполага, че той е мутирал по естествен начин и не е бил създаден изкуствено, други смятат, че не бива да се изключва, че двата вируса може би някога са били еднакви.

Типът на техниката, необходим за превръщането на наличния в пробата вирус в Sars-Cov-2, е "идентичен" с работата, извършвана преди това в Ухан, твърди професор Ричард Ебрайт от Института по микробиология на Уоксман в Ню Джърси.

"Същите техники, същите експериментални стратегии, използващи вече открития вирус като отправна точка, биха довели до вирус, по същество идентичен на Sars-Cov-2", каза той пред Sunday Times.

Въпреки това, професор Мартин Хибърд от Лондонското училище по хигиена и тропическа медицина твърди, че да се направи това би било „изключително трудно“, казвайки на вестника, че „не става дума за един и същ вирус и не мисля, че можете лесно да манипулирате един от тях да се превърне в другия".