Една от формите на витамин D може да защити човешкия организъм от радиоактивно лъчение с ниска интензивност, твърди експертът по радиология от Отдела за здравеопазване на Ню Йорк Дениъл Хейс.
В своя статия, публикувана в “International Journal of Low Radiation, ученият посочва, че калцитриолът, активната форма на витамин D, може да служи като надеждна защита, като се поема преди или след радиационни аварии, съпроводени с ниска доза облъчване. Биолози и фармацевти от десетилетия се опитват да открият вещества, които биха могли да защитят надеждно тъканите в човешкото тяло от радиационни поражения. Те трябва да са в състояние да предотвратят развитието на рак, да попречат на разрушаването на ДНК и да нямат странични ефекти. Особено важни са подобни средстав за защита на космонавтите, тъй като в космическите кораби и на практика невъзможно да се поставят екрани за защита от космически лъчения и слънчевата радиация. Хейс доказва, че активната форма на витамин D може да стане ключова съставка в антирадиационните средства. Той отбелязва, че калцитриолът е включен в жизнения цикъл на клетките и активизира рецепторите на витамин D в организма, които осигуряват именните реакции и помагат за производството на белтъчини, защитаващи от радиация. /БЛИЦ