Западните санкции, наложени на Русия след началото на украинската спецоперация, включват забрана за използване на чужди самолети на лизинг. Така вестник Washington Post пише, че от 515 самолета, наети от руската страна, само около 80 самолета са се върнали на собствениците си.

Така американското издание обвинява Руската федерация, че всъщност е присвоила повече от 400 самолета на чужди компании, а собствениците на последните смятат, че едва ли ще могат да върнат самолетите си (санкциите се отнасят не само за самолети, но и за двигатели, както и резервни части, софтуер и технически услуги).

Нараства и обемът на застрахователните искове от авиокомпаниите, чийто размер вече достигна около 10 млрд. долара.

В същото време Washington Post посочва опитите на Москва да окаже натиск върху съответните страни да се откажат от претенциите си по отношение на самолета.

В тази връзка се съобщава за случай с Airbus A330-300 на Аерофлот, нает от ирландската компания AerCap и намиращ се на летището в Шри Ланка. Ирландците са поискали връщането на самолета, при което руската страна е заплашила да спре доставките на петрол за тази страна и да създаде проблеми на дипломатическо ниво. В резултат на това няколко дни по-късно самолетът отлетя за Москва и сега лети за Киргизстан.

Общо 37 държави в Европа, Северна Америка и Азия обявиха подобни санкции срещу Русия. Тези ограничителни мерки имат потенциала да подкопаят руския въздушен трафик, тъй като повече от половината търговски самолети в страната са наети от чуждестранни компании.

През март руският президент подписа указ, разрешаващ използването на тези самолети за полети на територията на Руската федерация.