Русия инвестира много големи пари в развитието на инфраструктурата в Арктика, съобщава ZDF. Москва се бори за надмощие в региона, прокарвайки нов търговски път там.

Тази кампания за развитие на Далечния север трябва да бъде енергетично осигурена, а това се прави от плаващия „мини-град“, атомната електроцентрала „Академик Ломоносов“. Нещо повече, Кремъл планира да построи още четири такива съоръжения.

Това е журналистическо пътешествие до края на света. От Москва до Певек. 12 часа полет. Разликата във времето е 9 часа.

КРИСТИАН ЗЕМ: Започва се. Отиваме на товарната платформа.

В самолета „Антонов“, който е на 14 години, летим над Чукотка. През зимата тук става -40 °. Певек е най -северният град в Русия. На брега на Източносибирско море стои „Академик Ломоносов“ - невъзможно е да не го забележите. Това е първата плаваща атомна електроцентрала в света. Дължината му е 144 метра. Ширина - 30 метра. Тя беше докарана дотук на бускир от Мурманск. От миналата година тя доставя на региона топлина и електричество.

ВИКТОР ЕЛАГИН, главен инженер: Е, ние сме първите. И ние се гордеем с това. <…> Основното предимство е мобилността. Тази станция може да бъде построена някъде в отдалечена корабостроителница и след това да се отбуксира по морските пътища там, където е необходимо.

Качваме се и слизаме по безброй коридори, проходи и стълби. Така че можете спокойно да изминете няколко километра на ден, казват ни работниците. Атомната електроцентрала е като малък град. Има спортна зала, фитнес зала и басейн.

Тук работят над 200 души. Атомната електроцентрала получава енергия от два мини-реактора, които се използват и на ядрените ледоразбивачи. Те задвижват турбини и генератори. По този начин е възможно да се осигури енергия за 100 хиляди души. Някои еколози обаче са критични към проекта. Атомната електроцентрала се нарича "плаващ Чернобил".

ВЛАДИМИР ЧУПРОВ, руски клон на Грийнпийс: Основната заплаха за тази структура е, че самият кораб не може да плава. Това означава, че няма двигател. <...> И корабът може да бъде смачкан от ледените блокове.

Академик Ломоносов е престижен проект, който демонстрира възможностите на руската енергетика. А Певек е стратегически важно място. Говорим за борбата за надмощие на Русия в Арктика. В Чукотка живеят малко хора, но тук има много природни богатства.

Отиваме в златната мина. Четири часа път с кола. Ледена гладка повърхност. Мината също така получава електричество от плаващата атомна електроцентрала. Миналата година само на това място са добили четири тона злато.

ОЛЕГ СЕЛЕЗНЕВ, ръководител на златната мина „Майское“: Арктика е слабо проучена. Говорим главно за полезни изкопаеми. Всички се интересуват много от тях.

Ето защо морският път през Арктика е от голямо значение за Русия. Милиарди се инвестират в застаряващата инфраструктура, както и в енергия и транспорт. За да се даде на Северния морски път статут на световен търговски път, пристанището в Певек ще бъде увеличено 3-4 пъти.

МАКСИМ ЖУРБИН, заместник-ръководител на администрацията на Певек: Росатом изгражда нови големи ледоразбивачи, които ще осигурят възможност за плаване в арктическите ни води. За световната икономика морският път през Арктика е от полза, дори само затова, че там няма пирати.

Такива станции като тази в Певек подхранват руската кампания за проучване на Арктика. Освен това има планове за изграждане на още четири.