Известно е, че бактериите "произвеждат" някои от най-отвратителните миризми на нашата планета. Наскоро учените откриха, че микробите имат и обоняние, а ароматите, които създават, им помагат в борбата със стихиите, пише Obekti.bg.

Микробиолози от университета на Нюкасъл, Великобритания, са открили, че бактериите имат молекулярен "нос", който може да засича въздушни преносители на миризми, като например амоняк.

В случая това не е без значение, защото амонякът се произвежда от конкурентни бактерии в същата екосистема.

Оказало се, че "микробите с нюх" реагират на амонячната миризма като създават биофилм - или слуз, слепвайки се една към друга с цел да колонизират плътно дадена площ и да не допуснат нашественици.

И това е интересно: Червеният лук е убиец на рака - четете още полезни новини на zdrave.to

Биофилмите са основни източници на инфекции при медицински импланти, такива като изкуствени сърдечни клапи, бедрени стави и дори силиконови гърди. На същия принцип обрастват и дъната на океанските кораби, което води до снижаване на скоростта им и до загуби от излишен разход на гориво.

Но пък някои бактериални биофилми се хранят с петрол и така чистят разливи, като този в Мексиканския залив.

Едно от евентуалните приложения на откритието е лекарите да се намесят в "ароматната комуникация" между съперничещите си бактерии и да я манипулират в полза на човешкото здраве.