След две денонощия непрекъснато търсене на отломките от разбилия се в морето край Сочи Ту-154 и жертвите на катастрофата се избистриха 5 версии за причините за трагедията, посочва в обзор по темата АиФ.ру
Версия първа. Техническа неизправност
Независимо от надеждността на конструкцията всяка техника може да се развали. Например заради некачествено обслужване или некачествено гориво. Най-голямата катастрофа в историята на гражданската авиация с 1 самолет – гибелта на Боинг 747 край Токио, жертви на която станаха 520 души, стана заради грубо нарушение на технологията на ремонта на самолета.

Най-опасните стадии от полета са именно излитането и кацането, когато самолетът изпитва най-големи натоварвания. Най-често тогава се случват съдбоносни аварии. На 12 август 1985 г лайнерът Boeing 747SR-46 на авиокомпанията Japan Airlines излита от Токио за Осака, но 12 минути след старта губи вертикалния стабилизатор на опашката си.
Екипажът удържа със сетни сили неуправляемия лайнер още 32 минути във въздуха, но той губи управление и се врязва в планина на 112 км. от Токио. Загиват 520 души.

Версия втора. Грешка на екипаж
„Човешкият фактор е основната причина за авиокатастрофите от началото на XXI век. Надеждността на техниката се оказва по-голяма от надеждността на хората, които я пилотират.

Конкретно за Ту-154 човешкият фактор бе решаващ за катастрофата край Донецк през 2006 г., а също така и при катастрофата на самолета на президента на Полша до Смоленск.

Ту-154, който се разби край Сочи, е бил пилотиран от опитен екипаж, но за да бъде изключен изцяло човешкия фактор като една от причините за катастрофата, предстои да бъде изучен огромен масив данни.

Версия трета. Терористичен акт
24 август 2004 г. терористка-смъртница взриви Ту-154 на авиакомпанията „Сибирь”, който летеше по маршрут Москва — Сочи. Жертви на „черната вдовица”  станаха 45 души.

Експерти от спецслубите се отнасят доста критично на този етап към версията за терористичен акт, причинил катастрофата на Ту-154 на 25 декември. Става дума за самолет на Министерството на отбрана, което предполага по-ограничен достъп о него. Тази версия може да бъде потвърдена или отхвърлена едва сле като бъдат изследвани останките на самолета за наличието на следи от взривни вещества.  

Версия четвърта. Поразен от ракета
На 4 октомври 2001 г. самолет Ту-154 на авиакомпания «Сибирь», изпълняващ рейс по маршрута Тел Авив — Новосибирск, над Черно море е свален от зенитна ракета на ПВО на Украйна, изстреляна по време на учение. Жертви на трагедията стават 78 души.

Регионът и моделът на самолета съвпадат със сегашната случка, но става дума само до съвпадение. До момента няма информация за пуск на ракети от ПВО комплекси в района на катастрофата на Ту-154.  Допустима е и версията за атака срещу Ту-154 с помощта на преносим зенитно-ракетен комплекс (ПЗРК), но подобна диверсия на първо място е изглежда още по-сложна за изпълнение, а на второ – няма никакви материални подтвърждение.

Версия пета. Попадане на птици в двигателя
Историята „Чудо на Хъдзън” е нейно потвърждение. Това е аварийното кацане на самолет А320 върху повърхността на река Хъдзън в Ню Йорк на на 15 януари 2009 г. То е причинено от сблъсък на лайнера с ято птици, много от които попадат в двата двигателя и ги повреждат.

Подобни сценарии в историята на световната авиация има стотици, ако не и хиляди, и някои от тях водят до мащабни трагедия. Екипаж, чийто самолет губи двигателите си по време на излитане, има много малко време за приемането и реализирането на екстрени мерки.

Край Черно море зимуват много прелетни птици, а конкретно в района Сочи има орнитопарк. Тази версия може да бъде потвърдена или опровергана след оглед на двигателите на Ту-154.

Превод и редакция: БЛИЦ

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ