Най-новият американски изтребител 5-то поколение за пореден път се оказа в центъра на скандал: изданието Aviation Week, позовавайки се на отчет на департамента за оперативни изпитания и оценки към Пентагона, че в конструкцията на самолета са открити поредни инженерни пропуски.
Става дума за 25-милиметровото оръдие на изтребителя. По време на изпитанията се оказало, че капакът, който прикрива оръдието и се отваря само при стрелба променя аеродинамиката на машината и предизвиква нейното странично плъзгане, което влече след себе си снижение на точността на стрелбата.

Отчитайки, че F-35 трябва да замени в бъдеще щурмовика A-10 Thunderbolt, този проблем се явява критичен.

Отстраняване на недостатъка може да изиска много време, поради което финалните изпитания на самолета могат да бъдат отложени от 2018 г. на по-късен период.

Освен това в отчета са отбелязани проблеми с интеграцията на самолета с външните авиобомби SDB-1 и ракетите „въздух-въздух” AIM-9X Sidewinder с малка далечина.

Преминатите през декември тестове показаха превишение на натоварването на конструкцията на крилото на F-35С при кацане и при изпълнение на някои маньоври. Това означава, че самолетът или трябва да носи по-малко въоръжение или опорната конструкция на крилото трябва сериозно да се преработи.

Следва да се припомни, че в най-близко време F-35 го чакат изпитания на палуба на самолетоносач, които може да изявят нови проблеми.

Програмата, започната през 1990-те години, погълна 56,4 млрд долара, при това създаването на изтребителя бе съпроводено с многобройни скандали, че машина на стойност около 100 милиона по време на изпитанията често показваше, че не съответства на заявените характеристики. Например самолетът има проблеми с навигацията, с търсенето на целта, работа на сензорите, нощните полети и много други.

Отделно следва да се каже, че този изтребител трябва да стане по-евтин от F-22, обаче стойността на F-35 постепенно приближава по цена своя предшественик.

Превод и редакция: БЛИЦ