Документът, който е гласуван от НС, предвижда именно закупуване на 8 самолета и впоследствие на още 8 самолета, така че тук няма изненада. Това каза в интервю за "Фокус" проф. Тодор Тагарев, бивш министър на отбраната.

- Правителството прави заявка за още 8 изтребители Ф-16 от САЩ като израз на желанието на България за необратима модернизация на въоръжените й сили с цел постигане на реална оперативна съвместимост с останалите държави-членки на НАТО. Това стана ясно след срещата на министър-председателя Бойко Борисов с представители на американската компания „Локхийд Мартин“ – производителят на машините и посланика на САЩ у нас Херо Мустафа.

Изгодна ли е за модернизацията на Българската армия сделка, при която още не сме видели произведените предишни закупени 8 изтребители? Въпросът е към проф. Тодор Тагарев, бивш министър на отбраната. Проф. Тагарев, сделката по-скоро свързана с модернизацията на армията ли е или е с цивилизационния избор на България?


По-скоро с модернизацията на армията и необходимостта да изградим способности за контрол на въздушното пространство. Трябва да припомним на слушателите, че документът, който е гласуван от НС, предвижда именно закупуване на 8 самолета и впоследствие на още 8 самолета, така че тук няма изненада. И макар че за втората покупка на вторите 8 самолета няма финансови параметри в решението на НС, то може да считаме, че една такава стъпка има предварителното одобрение на народните представители и съвсем очаквано е.

Дори някой може би ще си спомни, че някои експерти, включително и аз, тогава когато се отиваше към договарянето на първите 8 самолета, призоваваха да се върви директно към договаряне на 16 с разсрочено плащане във времето и по-ранна доставка на 8, впоследствие и на другите 8. Но дори това и сега да стане, това е добър ход отново. Необходими са 16 самолета, с 8 самолета няма как да изпълняваме тази функция, да поддържаме две машини в режим на готовност за действие за много кратко време. 16 самолета вече ще позволят това да се случи.

Освен това по-ранното договаряне на още 8 самолета ще позволи вече добре да бъде планирано освобождаването ни от безкрайно остарялата, оперативно несъвместима и изключително скъпа за поддържка съветска техника, която в момента се поддържа от Руската федерация така, както стана ясно и през миналата седмица с много сериозни проблеми в изпълнение на договорните задължения от нейна страна.

- Проф. Тагарев, практика ли е във военната индустрия и при сделки от такъв калибър да се докупува нещо без да сме видели предишното?

Зависи за коя страна говорим. По принцип водещите страни винаги плащат за нещо, което не са го видели, а тези страни, които се стремят да имат технологично превъзходство над потенциалните противници, те винаги инвестират значителни суми в разработването на нови технологии и въоръжение, някои от които дори не стигат до реална експлоатация.

Ние, разбира се, не сме в тази категория страни, но все пак се стремим да подсигурим тази оперативна съвместимост и да придобием способности, които ще гарантират противодействие на евентуални заплахи в нашето въздушно пространство. Така че в този случай също придобиваме нещо, което все още няма реално бойно използване. Но тук аз нямам никакви притеснения, тъй като заводът за тези самолети, както разбрахме, вече работи. Част от окомплектоването, доокомплектоването на по-стари самолети от тази версия Ф-16 блок 70 се произвеждат и тези модернизации вървят в други страни по света.

Технологията на радиостанциите, които са една от най-сложните елементи на този самолет, е изпитана на други самолети. Така че не мисля, че имаме повод за притеснение от гледна точка на параметрите и възможностите за достигане на възможните параметри на този самолет, а като платформа това е добра платформа с добри експлоатационни характеристики, така че също съм оптимистичен.

- Само покупка ли е самолетът Ф-16 блок 70 или е част от засилване на партньорството между България и САЩ от една страна, а от друга страна усилване на военните интеграционни способности на България в НАТО?

Ние вече направихме този ход с договарянето и заплащането на 8 самолета Ф-16 блок 70, от гледна точка на отношенията ни със стратегически съюзник като САЩ може би не е толкова важно дали закупуваме 8 или 16, или някаква друга бройка самолети, тъй като така или иначе установяваме отношение на довереност в експлоатацията, предаване на изключително нови съвременни и конкурентни технологии за експлоатация от наша страна и това не зависи от бройката.

От гледна точка на възможността ни да поддържаме сами за продължителни периоди от време, в мирно време контрол на въздушното ни пространство, наистина са необходими тези 16 самолета и това е важно. И както казах и малко по-рано, това е важно също така, за да можем да се освободим от тази стара несъвместима техника, с която разполагаме и на която, за съжаление, все още разчитаме за носене на бойно дежурство за контрол на въздушното пространство.

- Как ще се създаде индустриалният капацитет за поддържане и развитие на тези придобити способности за в бъдеще, какво трябва да се направи?

Не съм запознат в детайли в разговорите. Със сигурност ще придобием способности за експлоатация на определено равнище на тази техника. От гледна точка на някакви заводски дейности напълно е възможно също да бъдат развити такива. Това е друг елемент на стратегическите отношения със САЩ. Надявам се това да се случи. Принципите много хора си мислят, че купуваме самолет и трябва да можем сами да го ремонтираме. Не е така. Това е изключително сложна техника.

Обикновено това се постига, но в сътрудничество между няколко страни, примерно в Северозападна Европа Норвегия, Холандия, Дания и Белгия когато закупиха такива самолети общо на брой, доста над 100. Примерът е, че една страна специализира в поддръжката, импровизирам сега леко, не си спомням съвсем точно, но да кажем една страна в радиолокационната станция, друга страна в друг тип оборудване, трета страна в двигатели.

Така че ние не можем да очакваме България самостоятелно да може да развие способности за ремонт в заводски условия на всички видове компоненти и агрегати на този самолет, но в някаква форма на коопериране това може да се случи. Като тук важното е, че наши съседи и близки страни, съюзници като Гърция, Румъния, Хърватска, Турция също разполагат с този тип самолет и може би ще се върви в обозрима перспектива към някаква форма на коопериране с тези съюзници. Но пак казвам – нямам конкретна информация, разсъждавам по това, което съм видял от опита на други страни.

- И което би било прагматично да се случи и у нас, за да може да използваме потенциала и на военнопромишления комплекс на България, но конкретно да ползваме и опита на нашите съседи?

Да, така е.

- Проф. Тагарев, на дневен ред са и другите големи сделки от модернизацията на армията, придобиването на нови бронирани машини, патрулни кораби, има и по-малки проекти като закупуване на нови три Д радари. Означава ли, че модернизацията на българската армия се движи в правилна посока, макар и не с желаните темпове?

Аз по-скоро от тази гледна точка тук виждам притеснителния елемент в днешното съобщение след срещата на министър Каракачанов, тъй като все още не е завършен Стратегическият преглед на отбраната, което би трябвало по-подробно да разпише приоритети и стъпки как ще се осъществява модернизацията, която е безкрайно закъсняла: има нужда за модернизация и на системите за ПВО, и на военно-морските сили, и на сухопътни войски.

Без Стратегически преглед това днешно решение изглежда като рисково от гледна точка на развитието на другите видове въоръжени сили.

- Имате предвид, че предвидените за закупуване на другата техника за модернизиране средства биха могли да бъдат прехвърлени към изтребителите, така ли?

Няма конкретни данни, дано министърът на отбраната ги има. При един завършен Стратегически преглед това щеше да е публично известно – какви средства са необходими, как те ще бъдат разпределяни във времето между видовете въоръжени сили и въобще между всички подробности.

Такива резултати дори междинни обаче не са обявени до момента. И като вземем предвид и неясният все още ефект на пандемията върху икономиката на страната и съответно постъпленията в държавния бюджет, мисля че имаме основание за леко притеснение.

- В предишния разговор вие препоръчахте разсрочено плащане. Остава ли този вариант при новото развитие на обстоятелствата?

Имаше вече отделна такава опция преди няколко месеца от първия случай, тъй като България е нов клиент с такъв мащаб на американската отбранителна индустрия. САЩ държаха да бъде направено плащането и тогава да започне изпълнението на договора. След това самите те обявиха – ето, вече имаме опит, имаме някакво друго ниво на взаимодействие с американското правителство, което изпълнява тези проекти от гледна точка на страната клиент.

Американското правителство контактува впоследствие с американските фирми и при това положение ще имаме възможност за разсрочено плащане, да.

- Това означава ли, че модернизацията на армията, включително на сухопътните сили и на военноморските, може да стане с американско оборудване?

Аз не мисля, че водещ въпрос е схемата разплащане. Преди всичко ние трябва да мислим за това, как ще изградим тези способности, които са ни необходими и как ще ги поддържаме в бъдеще. И ако самолети Ф-16 има много в Европа, много страни – вече станаха сигурно дузина страни-членки на НАТО – експлоатират този вид самолет, то това не е така за корабите и за бойната техника за сухопътни войски.

Така че там трябва въпросът да се разглежда преди всичко от тази страна - създаване на бойни способности, поддръжка на тези бойни способности и едва на трето, четвърто и пето съображение ще бъде схемата на изплащане на съответната доставка.

- В заключение можем ли да кажем и че със заявката за днешната сделка, и с амбицията за модернизацията на армията, макар и бавно вървяща, България заема своето място в НАТО?

В голяма степен да. Определено това е много важна стъпка в тази посока. За да заемем своето място, трябва да бъдат решени и някои други въпроси.

- Какво не ни достига?

Както беше случаят с руските шпиони, който стана ясен през миналата седмица. 4 г. тук са действали някакви хора, за които не знаели, че действат, пък ги оставали да действат 4 г. Това не е нормално за страна член на НАТО. Това е участието ни в различни органи, структури на НАТО, присъствието ни доста слабо все още, това е въпросът за базиране на натовски структури на наши територии, където правим изключително плахи стъпки след много дълги години обмисляне.

Единственото, което ми идва наум, освен този център, команден център, който е за силите за предно разполагане както се наричаха, и този център за координация на наблюдението на морските пространства, ние нямаме нищо друго. Слушателите може би знаят, че съюзници като Балтийските република, Полша, Румъния, на тяхна територия се разполагат изключително важни елементи от съюзната щабна структура, структурата за команда и управление и реални войски.

А ние все още нищо не правим по този въпрос. Дано и това да го видим в скоро бъдеще. Това е важно за гарантиране на нашата сигурност. Повече съюзни войски на наша територия, това означава повече сигурност.

- Т.е. даване на пари за сделки не е достатъчно, трябват политическа воля и смелост, така ли?

Да, доста неща са необходими. Но все пак да поздравим министър Каракачанов за този ход, който обяви във вторник. Дано нещата вървят гладко и стигнем до споразумение в скоро време с бъдещите 8 самолета.