Проф. Трендафил Митев: Не сте прав, г-н Детрез, или още за лъжите на Скопие
Белгийският професор Раймонд Детрез разпространява свои „истини“ за българи и македонци като политолог, а не като историк и изследовател, твърди историкът и политолог
Поради това тук ще откроим само идеите, които са гръбнак на развитата теза. С апломб на човек разпространяващ истини от последна инстанция, професорът твърди:
„Трудно е да се разбира какво точно значи... да наричаш себе си „българин“ през ХVIII век, да не говорим за по-раншни периоди“; Самуилова България била едно „хлабаво и ефимерно царство, където вероятно са живеели повече сърби, албанция, гърци, власи, отколкото българи“; „Съвременните балкански нации“ възникали „през ХIХ в резултат не на някакво „узряване“,а... на външни намеси“; „възникването на национален книжовен език е политически акт... държавата винаги се намесва... да определи какво е фонетично, правописно, граматически и лексикално коректно“; а П.Р. Славейков още през 1871 година, пръв говорел за „нещо като македонска идентичност“ и т.н., и т.н.
Първото твърдение на професор Детрез трябва да се раздели на две части. Най-напред може ли да говори за българи преди ХVIII век? Истината по този въпрос е дадена не от самите българи, а от чужденци. А техните текстове се съдържат дори в христоматиите, по които се водят упражненията със студентите по история. От там може да се види, че още през VIII век Теофан Изповедник, през Х век Симеон Логотет и немецът – Лиутпранд, в своите исторически съчинения говорят много за „българи“, „българския княз Симеон“, „българския цар Петър“.
От къде и защо византийските и европейски автори са научили и използват точното обозначение за този народ - „българи“, ако той действително сам не се е осъзнавал и самоопределял така? Ако не се е изявявал и като трайно установена етническа реалност в междудържавните отношения, чрез водене на преговори, подписването на договори, изпращането на писма, сключването на династически бракове и пр.? Или и управляващите в Константинопол, и учените в Магнаурската академия, не са знаели, че на север от Византия живеят българи!?
Що се отнася до Самуилова България, уважаемият Детрез трябваше да познава поне два извора от онази епоха и по тази тема: Защото в историята на Скилица Кедрин е казано следното за Самуилова България: „Ведната след смъртта на император Йоан, българите въстанали и били определени да ги управляват четиримата братя: Дадвид, Мойсей, Арон и Самуил, синове на един от велемощните комити, наречен Никола... у българите и затова били наречени комитопули“. Защо професорът заобикаля и Битолския надпис, издялан върху камък, по заповед на цар Иван Владислав през 1016 г., където е записано пределно ясно: „...Обнови се тази крепост, зидана и правена от Йоан самодържец български...“. Такава е истината за Самуилова България, уважаеми Детрез!
Второто основно твърдение на Детрез, няма смисъл да се оборва дълго с аргументи. Който е прочел поне една монография, на авторитетен историк, свързана с възраждането на гръцката, сръбската и българската нации, отлично знае, че от средата на ХVIII век, народностите и при тях започват да прерастват в национални реалности. И то именно на базата на цялостната модернизация, довела до „узряване“ от европейски тип и в областта на икономиката, и в културата, и в обществения живот.
Само един пример: в областта на висшето образование от 1800 до 1878 г. над 9944 българи завършват авторитетни европейски гимназии, колежи и университети, и формират светската интелигенция на този славянски народ. И то с кадри в областта на медицината, правото, икономиката, журналистиката, политиката, историята и др.
Доста от тях остават да работят до края на живота си, като уважавани професионалисти – и дори професори, във Франция, Русия, Австрия, Румъния. Формира се и модерната българска национална идеология, а нейните теоретици възглавяват и довеждат до успешен край и организираната борба за възстановяването на свободната българска държава през 1878 година. Това не са ли факти за ново „узряване“, специално на българската нация г-н Детрез?
Що се отнася до втората част на въпроса, дали и през ХVIII век българите са наричали себе си „българи“, ще приведем само два документа: Защо през 1762 година Паисий Хилендарски написа още в първото изречение на „История славянобългарска“: „Внимавайте вие читатели и слушатели, роде български, които обичате и имате присърце своя род и своето българско отечество... За вас е потребно и полезно да знаете известното за вашите бащи, прадеди и царе, патриарси и светии... Твърде много обикнах българския род и отечество и много труд употребих да събирам от различни книги и истории, докато събрах и обединих историята на българския род в тая книжица... Написах я за вас, които обичате своя род и българското отечество и обичате да знаете за своя род и език...“
Последвайте ни
3 Коментара: