„Българите се убиваме като на световна война. Убитите на пътя са двойно на нормалното в ЕС. Идеята на „бонус – малус” е да коригира поведението на пътя”. Това обяви в предаването „Денят на живо” по Канал 3 шефът на дирекция „Връзки с обществеността” на Комисията за финансов надзор, откъдето и дойде предложението за новата система „бонус – малус” за задължителната за собствениците на автомобили застраховка „Гражданска отговорност”.

„Няма как една система да промени поведението на някого, ако няма икономическа репресия”, изтъкна Гаврилов.

Както е известно увеличението на полицата може да достигне до 400% според проектонаредбата. По думите на Гаврилов подобно увеличение ще се активира веднага при смърт на пътя. То ще важи дори и след като въпросният причинител на смърт му е изтекло наказанието за отнета книжка или дори е бил в затвора.

Гаврилов обясни и защо бонуса и малуса ще важат, както за шофьора, така и за автомобила.

„Така ще се замислите на кого давате автомобила си.

Ако изключим автомобила от системата „бонус – малус”, тя ще стане толкова лесна за заобикаляне, че ще изгуби смисъл. Хората ще започнат да прехвърлят автомобилите си на децата си, баба си и т.н.”, каза говорителят на КФН и уточни, че чисто юридически е много трудно автомобилът да се изключи от формулата, тъй като изначално в България е заложено „Гражданската отговорност” да се сключва на колата.

 „Има държави, в които застраховката е само за шофьора, като Англия. Но там автомобилът може да се кара само от собственика плюс още един човек. И така или иначе в България шофьорите са повече от автомобилите. Което значи, че ако съпруг и съпруга карат един автомобил, то те ще трябва да сключат две полици, вместо една”, каза Гаврилов.

Той поясни, че натрупаният бонус и малус върху автомобила лесно ще се проверява и няма да е чак такъв проблем при препродажбата му.

„Справката ще бъде изключително бърза и лесна. Ще е въпрос на секунди през интернет”, заяви представителят на КФН.

Гаврилов потвърди, че предложението на КФН е на база на доклад на консултант. Не пожела да назове името му, но призна, че е световнопризнат.

„11 варианта са предложените в доклада. Публикуваме само един, този, на който сме се спрели, тъй като това е част от договора за конфиденциалност с консултанта. Не е  редно да изнасяме другите варианти,  но мога да ви уверя, че сме подбрали варианта с най-голям бонус”, каза говорителят.

„За да стигнете тези 25%, трябва да сте без нарушение 7 години. Но безпрецедентното е, че ако 2 години сте без нарушение, то отивате на 20% бонус. И това е икономически доста насърчаващо”, изтъкна Гаврилов.

Кога обаче ще бъде въведена наредбата, при положение, че в момента върви обществено обсъждане.

„Идеята е след като приключи обсъждането и всичко бъде прието, тя веднага да започне да функционира. Първата година вероятно ще бъде нулева. Формално идеята е да влезе в началото на следващата година. Но реално чисто икономически тя ще започне да действа година по-късно.

Всички ще започнат от нула. Това ще е и стимул за водачите с лошо поведение да се поправят”, каза той и уточни, че чисто юридически не е възможно да не се започне от нула и веднага да се започне с даване на бонуси и малуси.

Гаврилов потвърди, че сметките показват, че застрахователите няма да получават повече от новата система.

„Генералната идея е тази система да събира същите пари, както и досега. Но вътрешното преразпределение ще е различно. Лошите шофьори ще плащат повече”, добави той.

Говорителят на КФН уточни, че малус ще се трупа не за всички нарушения на пътя.

„Например неправилното паркиране няма да се отразява на „бонус – малус”. Но неправилно изпреварване, рисково поведение ще се отразява”, допълни Марио Гаврилов.