Специализираното правосъдие и кръжокът по интереси
Как да смачкаш по-качествено едно дело, от това да закриеш институциите, в които то се води
Направи го, след като представи плана на министерството за закриване на специализираните прокуратура и съд и трансформирането им в отдели към окръжните съдилища и прокуратури в петте апелативни района в страната.
„Не знам дали е наложително закриването“, каза министърът и поясни, че ако закриването е наложително, той предлага по-балансиран вариант, който дава възможност развитието на специализираното правосъдие да продължи „като се запазят опитът и добрата практика“.
На пръв поглед позицията на проф. Стоилов изглежда парадоксална: като министър предлага, а като експерт - сърце не му дава. Всъщност, парадокс няма. Той изрази политическа воля в качеството си на експертен министър. Ако в случая има парадокс, той е че откриването и закриването на институция са политическо решение, а по българска традиция политиците решават, без да се интересуват от мнението на експертите.
Вече месеци наред, няма ден, в който закриването на специализираното правосъдие да не се набива в съзнанието на хората като аксиома, която не подлежи на доказване. За болшинството (заело позата на новите болшевики) в парламента, то е част от управленски и предизборни платформи, условие за дял от министерската баница, неотложна по важност задача.
Никой от днешните екзекутори на специализираното правосъдие обаче не излага нито един правен аргумент в полза на закриването.
Не казва защо е наложително.
Така ли противодействието на организираната престъпност и корупцията по високите етажи на властта ще стане по-ефективно? Това ли ще донесе справедливост за всеки в обществото, или справедливост за други? И в крайна сметка - в чий интерес е закриването, кой има полза от него и какви вреди на обществото би могло да донесе? Мълчание.
Вместо аргументи, в публичното пространство се изтъкват слабости и пропуски в работата на специализираните съдилища и прокуратури, които ги правели неефективни. Все такива слабости, които - както пишат Иля Илф и Евгений Петров, биха могли да се отстранят „с един щрих на четката“. От Народното събрание - със законови промени, съобразени с европейската практика.
Така, както преди време Народното събрание създаде условията за допускането на някои от тях. Да вземем прекомерното разширение на компетенциите на спецсъдилищата и спецпрокуратурите, довело до абсурдна натовареност на магистратите и невъзможност за прецизна работа.
Или пък прехвърлянето на подсъдността на кметовете и зам.-кметовете на общини (която подхожда на районните съдилища), което предизвика политически обвинения и тълкувания за работата на институциите.
Закриването се оказа обединително звено на орела, рака и щуката в новото парламентарно мнозинство, сформирано от немай къде на базата на сходни, но противоречащи си тяснопартийни, властови, финансови и дори лични интереси.
Оказа се приоритет, не по-малко важен от актуализацията на бюджета, повишаването на пенсиите, битката с коронавируса, плана за възстановяване и развитие и пр. (неща, които и Йоло Денев би посочил за неотложно решаване, ако бе в управлението на държавата).
Парламентарното мнозинство, придобило образа на обединил необединимото кръжок по интереси бе скрепено именно от тезата за необходимостта от закриването на спецпрокуратурата и съда. Прегърна я приоритетно дори яростно отричаната от реформаторите партия на статуквото БСП. И мигом статуквената u същност изчезна. Така де, нужно е мнозинство в парламента, не е време за идеологии, програми, ценности.
И как иначе Корнелия Нинова да усмири вътрешната си опозиция и враговете с партиен билет и да оцелее на лидерския пост, освен да върне на разнебитената си организация ореола на значим политически фактор, на нов балансьор в управлението на мястото на ДПС.
Нали спецправосъдието „удари“ и нейни другари - бивш министър, кметове, а и мнозина от по-старите - онези, станали недосегаеми заради червените куфарчета и щедро спонсорство, където трябва.
Ако се върнем 10-12 години назад, ще видим, че тогава същите партийни функционери, които днес издигат за свой приоритет закриването на спецправосъдието, бяха против създаването му (без Слави Трифонов и хората му, разбира се - тогава те правеха скечове с преследвани от спецмагистратите престъпници).
По време на близо 2-годишното обсъждане за създаването му, те уверяваха, че то ще бъде шпицкоманда на правителството и форма на специално правосъдие (което Конституционния съд опроверга в началото на 2012 г.). В крайна сметка успяха да отвоюват новите прокуратури (противно на европейската практика) да работят само срещу организираната престъпност, не и срещу корупцията - какъвто бе първоначалният замисъл.
Още тогава беше ясно, че никой от тях не иска силна и ефективна прокуратура, която, не дай Боже, да започне да рови в мръсното му бельо.
Не случайно, най-гласовити в акапелния хор за закриването са адвокати на обвиняеми и подсъдими в спецпрокуратурата и спецсъда олигарси и техни присъдружни. Тези, които получават хонорари от подзащитните си, за да ги защитават и да „мачкат“ делата им?
Как да смачкаш по-качествено едно дело, от това да закриеш институциите, в които то се води? И как да не си сред най-кресливите, след като това ти вади хляба.
Адвокати са и сред най-ревностните противници на прозрачността и откритостта на прокуратурата - тя трябва да мълчи, да не огласява доказателства пред обществото.
От телевизора трябва да се чува само техния глас - колко невинни и добри хора са подзащитните им. (Друга тема за друг разговор е, че вече 30 години съдебните закони у нас се пишат предимно от адвокати. И 30 години никой не пипа процесуални пречки за бързо правораздаване, облагодетелстващи именно тях).
Сега отново адвокати се нагърбват да правят съдебна реформа. Каква точно и дали закриването на спецправосъдието е част от нея, не казват. Решено е само реформата да е генерална, с промени в Конституцията.
За днешното реформаторско мнозинство в парламента закриването на специализираните прокуратури и съдилища и съдебната реформа очевидно са две различни цели. Защо иначе ще се прави реформа преди реформата? Само по себе си закриването не е промяна „на парче“ - свързана е със сериозни промени във функциите, организацията и работата на всички правозащитни и правоохранителни органи, в т. ч. на МВР, ДАНС и пр.
Очевидно закриването за определен кръг лица е толкова наложително, че последиците нямат значение.
Кой ще организира, ръководи и координира действията по разследването на организираната престъпност в страната и по линия на международното правно сътрудничество (за което България е поела отговорност пред партньорите си в ЕС)?
Специализирани съдебни органи има в почти всички европейски държави. Работят в националните си граници, но и съвместно (едновременно на територията на различни държави) срещу международната организирана престъпност.
Действията им координира нарочен европейски орган за правно сътрудничество - Евроджъст. Около 1/6 от работата на Специализираната прокуратура през последните години е именно участие в съвместни международни екипи за разследване, изпълнение на Европейски заповеди за разследване, Европейски заповеди за арест, молби за правна помощ.
Коя институция ще поддържа оперативни контакти с Евроджъст, с националните съдебни и разследващи органи на страните от ЕС, със специализираните полицейски органи? Кой ще координира и ръководи работата по международните разследвания в страната.
Дали отново ще оставим да избуи местният феодализъм в по-малките градове и региони, където до създаването на срецправосъдието организирана престъпност „нямаше“, или поне не се виждаше под нечий местен чадър. Как да е иначе, като кметът, началникът на полицията, съдията и прокурорът бяха в една ловна дружинка.
Кой и как ще възпира изникването на нови престъпни групи от убийци, рекетьори, наркотрафиканти, данъчни, телефонни и финансови измамници? Ще оставим ли престъпното богатство на олигарсите, което им даде самочувствието, че могат да си купят властта и държавата (което се видя през последните години)?
Да ликвидираш работещи, полезни за държавата и признати зад граница институции - при това сега и веднага, без да си наясно какво следва от това и какво предлагаш - е като да разваляш новопостроена къща, за да освободиш място за гараж и палатка. Политически вандализъм, който може да се случи още утре. С дружно натискане на бутона за гласуване.
Ако така ще променяме модела и държавата, Бог да пази България! Честито на печелившите, на очакващите амнистия подсъдими и обвиняеми в спецсъда и прокуратурата, на бъдещите мастити далавераджии.
И последно - за бухалката
Да, специализираните прокуратури и съдилища са рестриктивни органи и са създадени да бъдат бухалка срещу тежката престъпност в страната и зад граница. И да, абсурдно е да бъдат използвани като политическа бухалка, така както и всеки друг съдебен орган.
Дали ликвидирането на специализираното правосъдие, не е битка за бухалката - но в други ръце? Скоро ще видим.
Последвайте ни
8 Коментара: