Омбудсманът Мая Манолова сложи на гърба си ученическа раница, тежаща малко над 6 кг., толкова, колкото обичайно носи един шестокласник всеки ден и пробяга с нея няколко десетки метра в Южния парк в столицата днес.

С импровизирания крос под дъжда, заедно с деца и техните родители, Манолова подкрепи протеста, организиран от майки в цялата страна "На чужд гръб и 10 ученически раница са малко" срещу тежките ученически чанти, които децата от четвърти до седми клас са принудени да носят всекидневно. Причината е, че в 90 на 100 от училищата няма шкафчета, където учениците от по-долните класове биха могли да оставят учебниците и помагалата си.

"Наистина е проблем да се движиш с толкова тежка раница, а за едно дете е още по-трудно. Убедена съм, че това води и до сериозни гръбначни изкривявания. А когато става въпрос за здравето на децата, мисля че нямаме правo да се оправдаваме с липса на пари. Просто е цинично", категорична бе омбудсманът. Мая Манолова отправи предизвикателство към образователния министър Красимир Вълчев и останалите отговорни институции да прекарат един ден с шестокласник - от сутринта до вечерта.



“Мисля, че след това ще има повече и по-бързи мерки. Просто трябва на някого да му пука и да се ангажира, че ще вземе мерки. Решенията са най-различни - електронни учебници, шкафчета в училище, по-леки учебници и учебни помагала”, допълни Манолова.



Инициаторите на протеста предлагат още да се въведе стандарт за тежестта на ученическата раница, обвързан с процент от теглото на детето, интерактивни дъски, вместо задължителното носене на учебник в клас, намаляване на броя учебните помагала, както и размера и тежестта на учебниците. Също така максимум 6 учебни часа и часови блокове по един предмет. Те очакват от МОН да бъдат потърсени, така че наистина проблемът да намери своето най-адекватно решение. Още втория учебен срок раниците на учениците могат да станат по-леки, смята заместник-министърът на образованието Таня Михайлова.

На извънреден брифинг тя коментира, че МОН работи по проблема и гарантира, че ще бъдат взети всички необходими мерки. Единият от вариантите е да няма голямо съсредоточаване на предмети с тежки учебници и да има подходящ баланс на седмичното разписание. Все пак Михайлова уточни, че всяко училище трябва да намери своя начин и индивидуален подход.