Българите купуват по-скъпи лаптопи, а причината е ясна заради хоум офиса, онлайн обучението и изолацията поради пандемията с COVID-19 много хора бяха принудени да останат вкъщи, да работят и учат от дома си, а за целта им трябваше нужната техника, пише "Труд".

Покупките на лаптопи на изплащане са се увеличили с цели 18,3% през 2020 г., а средната им цена се е удвоила, показва статистика на една от банките у нас.

През последните 12 месеца най-търсеният модел лаптоп е струвал 900 - 950 лева, а през 2019 година – 450 - 500 лева. Повишеното търсене довело и до изкачване на лаптопите от 6-о на 4-о място в популярната класация за топ 10 стоки на изплащане.

През последните години те бяха по-скоро нишово устройство за работа и гейминг, а сега са все по-важни, тъй като все повече хора ги използват за работа, учене и срещи.

Затова и най-търсеният модел е много по-добри характеристики в сравнение с победителя от 2019 година. Той е с по-мощен процесор, външна видео карта и щадящ зрението екран.

Но не само лаптопите, които купуваме, са по-скъпи.  

Ръстът на търсенето и на средната цена на преносимите компютри доказва общата тенденция, дефинирана от експертите, че през 2020 година пандемията е подтикнала хората да купуват на изплащане по-скъпи стоки, които им помагат да работят и учат дистанционно, да са свързани със света и да повишат комфорта в домовете си.

Това е и причината осем от 10 стоки в класацията да са с по-високи средни цени в сравнение с 2019 година. Това са освен лаптопите, смартфоните, телевизорите, климатиците, хладилниците, диваните, обзавеждането за спалня и матраците.

От средна цена 530 - 580 лева за смартфон на изплащане, българите са минали на по-луксозни варианти, като средната цена за покупка през 2020 г. на смартфон достига 950 лв.

Телевизорите пък от 770 лв. растат до 850 лв. При бялата техника виждаме намаление на средната цена на покупка на перални на изплащане от 640 лв. на 600 лв., но нарастване на цената за покупка на климатик на изплащане  - от 950 лв. до 1150 лв.

Едва доловима е промяната в нагласите на домакините спрямо готварските печки на изплащане – с 10 лв. от 740 лв. на 750 лв. При хладилниците обаче от бюджет от 490 лв. потребителите избират по-скъпи варианти в сумата от 650 – 700 лв.

Потребителите през 2020 г. са заложили на по-скъпо обзавеждане за спалня и от средна цена 950 лв., те увеличили бюджета до 1100 лв. Но изискванията им за матраците в парично отражение са нараснали от среден бюджет до 200 лв. за матрак на изплащане до 250 лв. 

Телевизорите са по-скъпи с 10%, а хладилниците – с 21%

През 2020 година хората прекарваха повече време в домовете си и затова инвестираха повече в жизнения си комфорт. Например, най-търсеният телевизор през последната година е по-скъп с 10% в сравнение с 2019 година и достигна средна цена от 800-850 лева.

Победителят е с по-голям екран и предоставя много възможности за домашно забавление с Ultra HD резолюция, отличен звук, свързаност към интернет и стрийминг платформи и така нататък.

Същото се отнася и за климатиците. Победителят в тази категория е на средна цена 1 110-1 150 лева, което е с 21% повече в сравнение с 2019 година. Най-търсеният модел осигурява комфорт, тъй като е мощен и в същото време – тих.

Топ моделът е пестящо енергия устройство, което е много важно във време, в което хората са у дома и използват климатиците си по-често.

С принудителния период „останете си у дома“ се свързва и промяната в търсенето на хладилници. През 2020 година българите купуваха по-големи такива стоки, които бяха и с 43% по-скъпи.

Обяснението за това е купуването на по-големи количества храна по време на изолацията и необходимостта от място за съхранението ѝ.

Причините за това са, че от една страна ресторантите бяха затворени, а от друга – хората избягваха чести посещения в магазините, за да спазват социална дистанция и купуваха по-големи количества при всяко отделно пазаруване.