Те са синхронизирани като професионален оркестър, макар че се занимават не с музика, а с доставки. Фирмата "Йънгс" от Източен Лондон доскоро работеше в перфектна хармония под ръководството на Роб Холимън. Сега обаче всичко се разпада и спедиторът с ужас наблюдава как неговите служители се разбягват, пише "Дойче Веле".


"Всичко е заради Брекзита", обяснява Холимън. "Много от шофьорите ми вече не знаят дали са добре дошли тук - въпреки че се стараем да ги убедим. Имаме нужда от тях, те трябва да продължат да работят. Мнозина обаче си заминаха и някои изобщо няма да се върнат", казва Холимън.

Бюрократични пречки при всяка доставка

В продължение на десетилетия британските спедиторски фирми привличат шофьори от континентална Европа.

Но откакто Обединеното кралство напусна ЕС, много шофьори изгубиха желание да работят на Острова.

Румънецът Нику разказва, че негови приятели вече не искали да работят във Великобритания. В резултат - британските спедитори вече от месеци трябва да се борят едновременно срещу два проблема: все по-малко шофьори и все повече бюрокрация заради Брекзита.

Род Макензи от Сдружението на британските спедитори нееднократно е предупреждавал правителството, че точно това ще се случи:

"След Брекзита шофьорите от ЕС вече не се чувстват добре дошли тук. То ние открай време сме си островен народ, но сега вече съвсем", казва Макензи.

"Шофьорите са недоволни от бюрократичните препятствия при всяка доставка. Трябва да попълват безброй формуляри. Границата с Европа вече не е отворена. Работата им стана много трудна", обяснява Макензи.

Той добре познава бранша и твърди, че в момента във Великобритания има недостиг на близо 50 000 шофьори, а това няма как да не се отрази зле на британската икономика - както суровините, така и резервните части и всякакви други стоки ще се бавят много по пътя към дестинацията си.

"Миналата седмица една голяма фирма спря от движение цели 80 камиона, защото нямаше шофьори. Фирмата не успя да изпълни подадените поръчки, а поради това някъде по веригата неизбежно се появяват дефицити."

Досега основно спедиторите усещат проблема. Колкото по-малка е фирмата, толкова по-страшни са последиците. Навремето Клайв Милс транспортирал из Европа кулисите и сценичните елементи на гастролиращи музикални състави.

Работел с 16 камиона и лекотоварни автомобила, а шофьори наемал от цяла Европа. Днес той вече е сам. В момента с един приятел товари някаква лодка, която трябва да бъде откарана в Уелс.

"Разбира се, че Брекзитът съсипа бизнеса ми. Ами само се огледайте тук: освен мен самия, от бизнеса ми не е останало нищо друго", въздиша Клайв Милс.

"Дали да затворя фирмата?"

Липсата на работна ръка и сложните нови правила заради Брекзита измъчват и много негови съседи в Южна Англия. В селското стопанство липсват сезонни работници по полетата, рибарите вече не могат да продават стоката си безпрепятствено в държавите от ЕС.

"Правителството трябваше още преди две години да им каже: Момчета, вече няма да можете да продавате омарите си на европейците. И раците няма да продавате. Ще трябва да попълвате цяла планина от документи. Музикантите няма да ходят на турнета в Европа...

От четири години все питаме правителството: Какво точно ще означава това за нас?" - тук Клайв Милс прави дълга пауза, след която продължава: "А те се спотайват. Пълно мълчание. Защото сами нямаха никаква представа."

В момента Клайв Милс получава само някои дребни поръчки в самата Великобритания. И с носталгия си спомня за стотиците хиляди километри, които е навъртял надлъж и нашир по пътищата на ЕС. Защото голямата му страст е тъкмо карането на камион.

Само дето след Брекзита тази негова страст не може да се разгърне. "Дали да не затворя фирмата? Вече съм на възраст, на която всъщност не бива да си създавам всички тези неприятности", обяснява предприемачът, който работи в логистичния бранш вече от 20 години.

"Част от бизнеса вече затворих. Не съм приключил съвсем, но тази мисъл се върти в главата ми", казва той.

Една мисъл, която след Брекзита се върти в главите на още много британски предприемачи.