Хъбът „Балкан” – газ влиза у нас от четири посоки
До 2020 г. се планират връзки с Румъния, Сърбия, Гърция и Турция
Сред предпоставките за хъба е географското място на България, пише „24 часа”. Добавя се и развитата газова инфраструктура. Държавата има транзитна мрежа с капацитет 17,9 млрд. куб. метра и транспортира синьо гориво за Гърция, Турция и Македония. Вътрешната преносна мрежа е за 7,5 млрд. куб. м, при потребление от около 3 млрд. на година. Така че и сега има свободен капацитет. Той обаче е резервиран по договор с “Газпром” до 2030 г.
За да се реализира хъбът, трябва инфраструктура, която да свърже пазарите на природен газ в България, Гърция, Румъния, Унгария, Хърватия, Словения и през тях за страните от Централна и Западна Европа, както и за държавите от Енергийната общност - Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина и др.
В момента се изгражда газовата връзка с Румъния между Русе и Гюргево. Тя трябва да е готова до края на есента, каза преди месец министърът на енергетиката Теменужка Петкова. Тръбите са с капацитет от 0,5 до 1,5 млрд. куб. м. Интерконекторът се забави заради фал с полагането на тръбите по дъното на Дунав.
За газовата връзка с Гърция, която е от Комотини до Стара Загора, се правят реалните пазарни тестове, които да съберат заявки за използване на бъдещата тръба.
Тя е 182 км, от които 151 км са на територията на България, капацитетът е между 3 и 5 млрд. куб. м на година. Планира се да бъде построена през втората половина на 2019 г. Изпълнител е ICGB, в която акционери са Българският енергиен холдинг и IGI Podeidon.
За 2019 г. е планирана и газовата връзка със Сърбия между София и Димитровград, която е с капацитет 1,8 млрд. куб. м.
Другият особено важен интерконектор е този с Турция. Той е планиран за 2020 г. и е с капацитет от 2,3 млрд. куб. м на година.
Южните газови връзки са особено важни, защото ще осигурят възможност българската мрежа да се свърже с газопроводите ТАНАП, който ще доставя през Турция азерски газ, и ТАП, чиято първа заварка скоро бе направена. Той ще транспортира газ от Гърция до Италия. По тези тръби България ще може да вземе договорените отпреди години 1 млрд. куб. м азерски газ, както и да осигури доставки от терминалите за втечнен газ в Турция и Гърция. Държавата ни заявява готовност да стане акционер в бъдещия терминал за втечнен газ при Александруполис.
Паралелно “Булгартрансгаз” започна да модернизира компресорните си станции. При обновяването на станция “Петрич” вече е възможна доставка на газ от Гърция.
Стартира и виртуална търговия с Гърция. В момента се пазаруват минимални количества, тъй като България заради ниските котировки на петрола (те са в основата на договора с “Газпром”) има най-ниската цена на газа в Европа. Виртуално се търгува, като една българска фирма прави сделка в Гърция, а си взема газа от руския, който се транзитира по нашите тръби към съседката.
Дори когато станат тези интерконектори, това още не е хъб. На картата експертите на “Булгартрансгаз” чертаят руски източник от Черно море, което означава, че се разчита на вариант с “Южен поток”.
В документ на компанията от предходни времена става ясно, че се планира газопровод от Варна до Оряхово, който следва някогашния “Южен поток” в сухопътната част. Новият проект е 844 км газопроводи, 2 компресорни станции, а капацитетът е от 42,6 млрд. куб. м газ на година. В началото на юни България подписа със Словакия споразумение за доставки на над 10 млрд. куб. м по бъдещия газопровод “Източен кръг”. Проектът бе иницииран от Словакия след спирането на “Южен поток”. Идеята е да транспортира газ от Западна Европа към Балканите.
Така че в хъба, след като бъдат изградени тръбите, би могъл да влиза руски газ през нов морски газопровод и по действащото към момента трасе. Ако преговорите с Русия за спазване на европейските правила бъдат успешни.
Очаква се и газ от находища в Черно море - блоковете “Хан Аспарух”, “Силистар”, “Терес”, както и румънски - от техните находища. Другият източник е от Южния газов коридор - от Каспийския регион, Близкия изток и Източното Средиземноморие, предвиждат прогнозите на “Булгартрансгаз”.
Последвайте ни
0 Коментара: